Elektrifierad kväll i Upplands Väsby
– Det finns ett uppdämt behov att träffas fysiskt, konstaterade Ulf Alhdén, vice ordförande i Företagarna Upplands Väsby, när han hälsade vä Förutom medlemmar och andra intresserade företagare hade inbjudan gått ut till Rotary i Väsby. I vimlet syntes även kommunens näringslivschef, Per-Ola Lindahl och Mikael Kamper, projektledare för Väsby växlar upp för att få fler i arbete.
De kommunala företrädarna kunde hamna mer rätt med tanke på att 4 av 5 jobb skapas av småföretagen.
Thomas Byström, regionchef för Företagarna i Stockholm-Mälardalen, betonade i sitt anförande att småföretagaren är de verkliga jobbskaparna, samhällsbyggarna och välfärdskaparna. Inte minst i Väsby.
– Småföretagen har stor betydelse för Upplands Väsby då de står för 35 procent av kommunens skatteintäkter kommer från småföretagen. Genomsnittet i riket är 28 procent.
Med andra ord bör kommunen fokusera mer på frågor som berör de mindre företagens vardag. Dialogen är viktig för att skapa ett bättre företagarklimat.
En av många medlemsförmåner för medlemmarna i Företagarna är bland annat Volvo. En stor och viktig samarbetspartner. tio procent är självklart intressant när man köper ny bil.
Daniel Backman, försäljningschef på Volvo Car Upplands Väsby, hälsade alla välkomna som en av kvällens värdar och betonade att vi har lång erfarenhet av företagsamma vid bilköp.
– Vi är verkligen experter på området och Volvos mål är att ha branschens nöjdaste kunder och vi är bland de bästa på kundnöjdhet inom Volvo.
Daniel berättade också att Volvo funnits på samma plats i Väsby sedan 1991. Det är bara namnet som är ändrat från Bra Bil till Volvo Car Upplands Väsby.
– Det är samma servicenivå och kundbemötande som tidigare, fortsatte Daniel. Han kom också in på hur bilparken förändras från diesel till laddbara bilar. Han ser en fortsatt förändring i och med att allt fler elbilar kommer ut på marknaden.
Med fler laddhybrider och rena elbilar i framtiden, så är det naturliga frågan om hur de ska laddas och om elsystemet klarar detta.
Klarar vi att ladda 2,5 miljoner elbilar 2030?
– Det är en relevant fråga, menade Martin Karlsson från Eon, som pratade om elnätets framtida anpassning till ökad elanvändning i samhä
Om alla elbilar ska kunna laddas 2030 krävs 9,25 GW. Samtidigt är idag den maximala kapaciteten i det svenska elnätet 41 GW.
– Det kommer att krävas ett förändrat beteende i framtiden. Vi kan inte dimensionera elnäten för högsta kapacitetsuttagen, ca två timmar mellan kl. 18 - 20 varje dag. Vi måste kunna fördela laddningsmöjligheterna över hela dygnet.
Han erkände att det är jättestora problem för eldistributörerna. Det skulle krävas stora investeringar för att bygga ut elnäten kapacitet och vem är beredd att betala den kostanden i framtiden. Därför tittar man på hur man kan effektivisera laddningsstrukturen i framtiden.
Det slutade med många frågeställningar och funderingar från publiken. Samtidigt var nyfikenheten stor på Volvos nya elbil.