podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Offentlig upphandling är för fler än bara jättarna

Publicerad 22 nov 2022
Magnus Johansson, Företagarnas expert på offentlig upphandling, hade tagit sig till Helsingborg där han talade inför en nästintill fullsatt konserthall på årets sista Helsingborgs näringslivsfrukost.
Magnus Johansson i Helsingborg.

Det läggs omkring 800 miljarder kronor per år på offentliga upphandlingar i Sverige. Sju av tio annonseras av kommuner och den vanligaste typen av de upphandlade kontrakten, 43 procent, avser tjänsteupphandlingar.

– Om jag får föreslå något så är det att kommunerna själva sköter så mycket som möjligt av upphandlingarna, säger Johansson.

Företagarna arbetar aktivt med att få in fler små- och medelstora företag i de offentliga upphandlingarna.

– Det är svårt att vinna stora upphandlingar om man har ett mindre företag men kroka då arm med en konkurrent. Samarbeta och lämna ett gemensamt anbud eller be om att få bli underleverantör till ett större bolag. Det behöver inte vara kört bara för att man själv inte har kapaciteten, säger Johansson.

– Vi vill ha fler små- och medelstora företag som upphandlar kontrakten. Det är viktigt att vi möts och pratar affärer, säger Natalja Bockstiegel, upphandlare i Helsingborg.

Den största orsaken till att företagare inte försöker vinna offentliga upphandlingar är att de anser att det är svårbegripligt och att det tar för mycket tid.

– Ställ frågor om något är oklart i kontrakten. Se inte lagstiftningen om upphandling som ett hinder. Det gäller att förstå systemet, det finns mycket att göra, säger Johansson.

– Var inte rädd för att inte hitta in. Prova gå in som underleverantör om du inte vinner en upphandling själv, säger Camilla Alfredsson, chef för upphandlingsenheten i Helsingborg.

Fler nyheter från Företagarna