För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Sluta klippa och klistra – dags att bli kreativ med upphandlingarna

Publicerad 28 sep 2023
Det skulle kunna göras så mycket mer för att underlätta för småföretagens möjligheter att delta i offentliga upphandlingar. Lagstiftningen i sig är inget hinder, skriver Magnus Johansson.
Magnus Johansson är Företagarnas expert på offentlig upphandling och konkurrens. Foto: Oskar Omne.

När vi mäter hur småföretag ser på möjligheten att vinna en upphandling visar det sig att det finns en del frustration från företagens sida. Många tycker att kommunerna är fast i gamla mönster.

Upphandlare är ett viktigt yrke. Man är ansvarig för att stora delar av statens finanser fördelas på ett rättvist sätt. Idén är att en upphandling är en öppen och konkurrenskraftig process och motverkar korruption och skatteslöseri. So far so good. Men kör inte en del av upphandlarna i gamla hjulspår?  Det är tanken jag får med mig efter att ha intervjuat 1 100 företag i samband med rapporten Offentlig upphandling och småföretag.

Fler småföretag deltar

Rapporten visar att, för första gången sedan vi började mäta detta för 15 år sedan, fler småföretag har börjat delta i upphandlingar. Superkul! Det handlar förvisso om en ökning med fem procentenheter, från 27 till 32, men ändå. Helt klart ett steg i rätt riktning.

Men när man läser vidare börjar företagens frustration lysa igenom, och mellan raderna går det att läsa att företagen känner att de i många fall inte släpps in i den offentliga affären.

KRAV-märkta faxmaskiner?

Copy paste verkar vara många upphandlares melodi. Resultatet kan bli lite roligt men framför allt sorgligt. Småföretagen i rapporten meddelar att upphandlingarna innehåller tekniska krav på teknik som inte ens finns på marknaden längre. Vad innebär det ens? KRAV-märkta faxmaskiner? Skrivmaskiner med ekologiskt bläck? Referenskrav som vida överstiger kontraktsföremålet? Nej nu larvar jag mig men jag är rädd att sanningen befinner sig i samma division.

Vissa upphandlare ställer krav på certifieringar som inte har någon betydelse för själva upphandlingen, eller hade kunnat uppnås på ett mindre ingripande sätt. Har det kopierats friskt från andra upphandlingar? Vem vet! Eller så vill just den kommunen verkligen att de upphandlade IT-konsulterna ska ha dykcertifikat och symaskinskörkort.

Ska småföretagen klimatkompensera för kommunen?

En upphandlare vittnade om att det krävs att företagen ska ha elbil för att kunna vinna en upphandling. Fair, kan tyckas. Ingen gillar avgaser och utsläpp (och ingen vill ändå betala dagens dieselpriser). Det märkliga i detta fall är dock att kommunen i fråga inte själva kör elbilar. Tänker de kanske att småföretagen ska klimatkompensera för kommunen?

Dela upp stora upphandlingar

Många av småföretagen säger att anledningen att de inte deltar i upphandlingar beror på att kontrakten är för stora. Det är tråkigt det där. Stora kontrakt går såklart till stora företag, men det är inte heller någon naturlag att det ska vara så.

Nästan alla stora upphandlingar kan (och bör) delas upp i mindre delar. Men här kommer vi tillbaka till copy paste igen. En uppdelning av kontraktet innebär även att upphandlaren måste administrera exempelvis fyra olika kontrakt i stället för ett. Detta kräver både resurser och nytänkande, något som Företagarna efterlyser. Det skulle kunna göras så mycket mer för att underlätta för småföretagens möjligheter att delta, lagstiftningen i sig är inget hinder. Nu är det upp till bevis för offentliga beställare!

Fler nyheter från Företagarna