För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Se upp för bankbedrägerier

Publicerad 14 sep 2023
Det råder högsäsong för bankbedrägerier riktade mot företagare, om man använder samtalen som kommer in till Företagarnas juridiska rådgivning som måttstock. Här får du tips på hur du ska göra för att inte råka illa ut – och om du ändå gjort det.

På nätet finns det mesta bara ett klick bort. Tyvärr gäller det även dina och företagets pengar. Kriminella letar hela tiden efter sätt att lura företagare att låsa upp de digitala dörrarna så att de kan länsa bankkonton. Det handlar om många miljoner kronor som varje år försvinner på grund av sådan kriminalitet. 

”Bankens bedrägeriavdelning” 

Philip Ekeroth jobbar på Företagarnas juridiska rådgivning. Han har under den senaste tiden fått flera samtal från företagare som blivit utsatta för bedragare.  Philip_Ekeroth_rund.jpg

− Förfarandet är nästan alltid identiskt. Det kommer ett sms om att någon beställt en produkt i företagets namn. Företagaren tar kontakt via sms:et och blir vidarekopplad till vad som påstås vara bedrägeriavdelningen på hans eller hennes bank. Då luras företagaren att stoppa det som sägs vara en obehörig transaktion genom att signera med BankID, säger han.   

Det som i själva verket händer är att bedragarna i och med legitimeringen med BankID får tillgång till företagarens konton och kan överföra pengarna.  

Juridisk FAQ: Vad gör jag när bedragare lurat mig att göra en banköverföring?

Sämre skydd för företagare 

Den dåliga nyheten är att bedrägerier som riktar sig mot företag inte omfattas av betaltjänstlagens bestämmelser om begränsat ansvar till 12 000 kronor om agerandet bedöms vara grovt oaktsamt. Att en dom i Högsta domstolen i fjol ändrade på tolkningen av graden i oaktsamhet så att fler kontohavare omfattas av begränsningarna spelar inte någon roll i det här avseendet. Inte heller att Allmänna reklamationsnämnden rekommenderat bankerna att ompröva ärenden i ljuset av HD-domen. Den prövar endast tvister mellan konsumenter och näringsidkare avstå från att ge utlåtanden om obehöriga transaktioner skett från företagskonton. 

− Om du drabbas av ett bankbedrägeri som företagare och bedöms ha agerat grov oaktsamt eller särskilt klandervärt kan det vara väldigt svårt att ersätta förlusten. Bedragarna är också i regel bra på att sopa igen spåren efter sig, säger Philip Ekeroth. 

Var vaksam och ha bra rutiner  

Den goda nyheten är att det finns sätt att skydda sig. Med bra och aktuella säkerhetsrutiner går det att rycka undan mattan för bedragare som försöker stjäla företagets pengar.  

− Det förebyggande arbetet är viktigast. Ta kontakt med er bank och se om ni kan lägga in en spärr för utlandstransaktioner och att ni måste vara två på företaget som signerar transaktioner gällande större belopp, säger Philip Ekeroth. 

Det är också bra att i förebyggande syfte läsa in sig på hur företagets bank arbetar i kundkontakter. Ingen bank ringer sina kunder och ber dem logga in eller lämna ut personliga uppgifter. En bra regel är därför att aldrig logga inte in med säkerhetsdosa, BankID eller annan eller e-legitimation på uppmaning i SMS eller telefon. Din bank har dessutom tillgång till dina kontouppgifter. Det krävs inte att du loggar in för att de ska bli synliga för banken.  

Anmäl alltid bedrägeri 

Bedragare är skickliga på att inge förtroende och förfalska avsändare i SMS eller annan kommunikation. Om det inte såg så korrekt ut och kändes som rätt person i telefon skulle inte så många bli lurade av bedragarna.  

− Skulle olyckan vara framme och du blivit lurad att släppa in bedragare till dina bankkonton är det viktigt att du snabbt kontaktar banken och dessutom polisanmäler händelsen, säger Philip Ekeroth. 

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna