För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på ikonen nere till höger.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Gör golfare bättre affärer?

Publicerad 19 sep 2023
Förtroende och engagemang är avgörande för en bra affärsrelation. Många hävdar att golfbanan är den perfekta platsen för att umgås med sina kunder. Företagaren tillbringade en dag på Luleå Golfklubb för att ta reda på om det funkar.
Olof Johansson, Magnus Stenmark, Linn Berglund-Pantzare och Anneli Selberg deltog i Företagsgolfen i Luleå i mitten av augusti. Foto: Mats Engfors.

Golf är ett av få tillfällen där du får möjlighet att promenera 3–4 timmar med dina kunder, eller potentiella kunder. Det naturliga samtalsämnet under rundan är det gemensamma intresset för golf, men samtidigt är det nästan ofrånkomligt att bredda samtalet och prata om andra saker. Under en 18-hålsrunda hinner du lära dig en hel del om dina golfkompisar – och det är ofta som samtalet glider in på olika affärsmöjligheter.

Även om icke-golfare betraktar sporten som en primitiv form av jordbruk hävdar inbitna golfare motsatsen. Företagaren fick tillfälle att möta ett 50-tal golfare som deltog i Företagsgolfen i Luleå, ett arrangemang mellan Företagarna och Volvo.

Anneli Selberg driver Kroppsbalans, ett friskvårdscenter med verksamhet både i Luleå och Boden, och var en av deltagarna. Hon hävdar att golfintresset har bidragit till att utveckla hennes företag.

– Genom golfen har jag träffat några av mina absolut bästa stamkunder. Det är enklare att bygga bra affärsrelationer när du delar ett fritidsintresse med dina kunder, säger hon.

Veronica Apelqvist, vd för BD Fisk (som producerar Kalix löjrom) samt ordförande för Företagarna i Luleå, menar att golfen bidrar på flera olika nivåer.

– Jag kan inte tänka på något annat sammanhang där du har möjlighet att lära känna nya människor under en så komprimerad tid. Det är en unik möjlighet att både bygga nätverk och lära dig nya saker. När jag började jobba i Luleå blev golfen en möjlighet för mig att lära känna nya människor och etablera ett kontaktnät.

Luleå-golfarnas erfarenheter av att bygga affärsrelationer på golfbanan bekräftas av Sabine Gebert Persson, docent i marknadsföring vid företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet.

– En god kommunikation är centralt för att skapa förtroende i affärsrelationer, och här kan golfen bidra på ett positivt sätt. Golfrundan är ett bra tillfälle att kombinera det professionella med det privata. Du kan diskutera olika frågor på ett mer avslappnat sätt, vilket också möjliggör för båda parter att se hur kommunikationen fungerar. Förtroende innebär att du är villig att bli sårbar, det vill säga att du litar på att motparten kommer att leverera det som är utlovat och att affärshemligheter stannar inom relationen, säger hon.

Framgångsrik företagsgolf

Företagsgolfen är ett samarbete mellan Företagarna och Volvo. Turnén arrangeras för tredje året i följd. Årets tävlingar har spelats i Malmö, Göteborg, Stockholm och Luleå. Vinnarna från de fyra olika deltävlingarna samlas för finalspel på Ullna Golf & Country Club utanför Stockholm senare i september som en del av Volvo Mixed Golf Challenge.

- Företagsgolfen är en mycket uppskattad och lojalitetsskapande medlemsförmån. Årets deltävlingar har lockat drygt 200 deltagare, säger Alexander Holles, partneransvarig på Företagarna.

Förutom Företagsgolfen i samarbete med Volvo arrangeras en lång rad lokala golftävlingar där Företagarnas lokalföreningar står för värdskapet.

Text: Per Manns.

Fler nyheter från Företagarna