För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Den tidigare socialsekreteraren skapar ny dryckeskultur

Publicerad 13 feb 2023
I fjol lanserade Oddbird både en alkoholfri gin och väskor gjorda av druvskal. Men att sticka ut som kvinna och entreprenör i en mansdominerad bransch har sitt pris, konstaterar Göteborgsföretagaren Moa Gürbüzer.
Moa Gürbüzer hittade svaret som entreprenör. Foto: Mikael Göthage.

Det är tio år sedan Moa Gürbüzer lämnade sin roll inom socialtjänsten för att söka nya vägar att bidra till en tryggare vardag för de många barn som lever i trasiga hem. Hon sadlade om och startade Oddbird, ett företag som har som affärsidé att göra alkoholfritt till ett naturligt inslag i alla sammanhang. En milstolpe var när Oddbird var officiell leverantör av alkoholfria viner på Nobelefterfesten för några månader sedan.

- Tänk att jag började med viljan att förändra för de barn och familjer jag träffat. Jag hade tappat hoppet om att göra det som socialarbetare. Och jag var definitivt före min tid, alla sa ”det går aldrig”, berättar Moa Gürbüzer.

I dag syns trenden kring alkoholfritt över hela världen, med starka trendsättare.

- Michelinrestauranger driver på segmentet kring alkoholfritt. Och vi har haft ett globalt samarbete med Porsche.

Hos Sveriges nordligaste destilleri tillverkas Oddbirds gin, 2097, som utvecklats under fyra år. Det är döpt efter Kebnekaises höjd och alla ingredienser är från Norrbotten. Produktutvecklingen pågår även utanför Sveriges gränser.

- Vi har skapat ett forskningscenter i Alsace i Frankrike för att knäcka koden för det bästa rödvinet, befriat från alkohol. Det är ett tvärvetenskapligt projekt med Örebro universitet, Bourgognes universitet och ett spanskt universitet. En forskare från RISE och en doktor i vin ur mitt team ingår också, berättar Moa Gürbüzer.

Om allt går som det ska lanseras ett rödvin i slutet av året. Lagom till nyår finns också världens första alkoholfria champagne, enligt planerna.

Men Moa Gürbüzer kämpar med att som kvinna ta sig fram i en traditionellt manlig bransch.

- Det är ganska ensamt. Många har sina rutiner för hur de behåller sin makt. Och det krävs ett visst nätverk för att komma in på Systembolaget. Det skulle inte vara så dumt med en hylla reserverad för kvinnliga företagares produkter. Hållbarhetskvoter borde även omfatta jämställdhetsperspektivet och stötta kvinnor, när vi vet att 99 procent av riskkapitalet går till bolag grundade av män. 

Moas framtidsspaning:

Möjlighet
Starka krafter bidrar till att stärka den alkoholfria dryckeskulturen.

Hot
Svårt för kvinnor som driver företag att etablera sig i nätverk som domineras av män.

Fler nyheter från Företagarna