För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Familjen som vägrar höja priserna

Publicerad 23 feb 2023
En av Ölands ledande turistattraktioner möter lågkonjunkturen med smartare samarbeten.
Pelle Adelstam ser optimistiskt på 2023. Foto: Oskar Omne.

Kackelstugan kombinerar ett ambitiöst konsertprogram med logiverksamhet, restaurang och ett eget mikrobryggeri. Verksamheten är ett genuint familjeföretag som grundades av Gunnar och Agneta Aldestam för 25 år sedan, och med åren har sönerna Pelle och Robert slussats in i bolaget. Pelle står för artistbokningar sedan drygt tio år tillbaka, och Robert ansvarar för bryggeriet sedan 2014.

Sommarkonserter är ryggraden i verksamheten. Artister som Mikael Wiehe, Lisa Miskovsky, Thomas Di Leva, Eric Gadd, Caroline af Ugglas, Molly Hammar och Melissa Horn har under åren uppträtt på Kackelstugan.

Kackelstugan har haft rekordmånga konsertbesökare under de två senaste åren, men 2023 riskerar att bli tuffare:

- Det kommer att bli en avmattning till följd av att svenskarna får mindre pengar kvar i plånboken, menar Pelle Aldestam.

Sommarprogrammet har reducerats från 50-talet till runt 35 konserter för att möta en minskad efterfrågan. Att höja priserna är inte aktuellt.

- Nej, vi kan inte höja biljettpriserna bara för att elen har blivit 30 procent dyrare. Vi väljer att jobba smartare. Kackelstugan sysselsätter ett 20-tal säsongsanställda plus ett antal konsulter och underleverantörer till artisterna. 

Pelles spaning

Möjlighet
Svag krona kan bidra till att fler väljer att semestra på hemmaplan.

Hot
Svenskarnas försämrade köpkraft.

Fler nyheter från Företagarna