Fototjänsten som dubblar omsättningen
Er app används över hela världen. Hur fick du idén?
– Jag har tre barn. När min yngsta skulle fylla två hade jag alla foton i mobilen men jag saknade en tjänst för att enkelt skapa album – framför allt där jag kunde göra det lite i taget och dela upp arbetsinsatsen. 2016 startade jag företaget och 2017 kom appen. Fyra år senare fick vi en investering på 100 miljoner kronor för att utveckla tjänsten och bolaget.
Var är ni mest populära?
– Sverige, Nederländerna, Australien och Storbritannien är våra största marknader, och vi jobbar med totalt sex tryckerier: fyra i Europa, ett i Australien och ett i USA. Utöver fotoböcker la vi till fotoutskrifter som produkt i höstas.
I år omsätter ni över 200 miljoner kronor?
– I fjol landade vi på 156 miljoner kronor och vi har fortsatt att växa starkt i år trots omvärldsfaktorer. Jag är ödmjuk inför det och gläds åt att vi har en produkt som många köper trots en kärvare ekonomi. Vi har jobbat strategiskt i flera år med produktutveckling och kvalitet för att åstadkomma det.
Ni når svarta siffror nu, tidigare än planerat?
– Ja, vi har redan ett positivt resultat för i år, trots att högsäsongen inte är inräknad än. I ursprungsplanen skulle vi nå lönsamhet först senare.
Hållbarhet har varit en aspekt från dag ett?
– Precis. Nu i somras blev vi B corp-certifierade, som ett kvitto på att vi uppfyller de högsta verifierade standarderna för miljömässiga och sociala resultat, transparens och juridiskt ansvar. Vårt mål är att nolla företagets utsläpp till 2040, och att halvera det till 2030. Vi tittar bland annat på våra råvaror med målet att få in mer återvunnet papper. Jag brinner även för hur våra anställda har det, och hur vi tillsammans funkar som organisation.
Vad står i fokus för 2024?
– Fortsatt tillväxt och lönsamhet. Vi bygger vårt varumärke och jobbar vidare internt med vår personal, med mycket satsningar på utbildning. En annan central fråga är hur vi fortsätter att vara relevanta, exempelvis med hjälp av AI. Det finns många spännande lösningar att utforska där.
Fakta om Lina
Gör: Vd och grundare av Once Upon AB med Johan Schiller, Linus Nilsson, Hans Eklund och North Kingdom.
Succérecept: ”Vi lägger väldigt mycket krut på att göra en bra tjänst och riktigt bra och snygga produkter, och det ska vara så enkelt som möjligt. Kärnan är att skapa verkligt kundvärde. Då kommer kunderna tillbaka, och tipsar vidare.”
Text: Malin Sund.