För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på ikonen nere till höger.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Pia satsar på att svenska ärtor blir nästa exportsuccé

Publicerad 20 dec 2023
Det är många entreprenörer som drömmer om att få göra samma succé som Oatlys havremjölk från Landskrona. En av dem är Pia Qvarnström i Karlshamn. Hon tror att den svenska ärtan kan bli en ny storsäljare.
Pia Qvarnström, matentreprenör i Karlshamn, producerar ett flertal ärtbaserade livsmedel under varumärket Bärta. Foto: Emil Malmborg.

Det råder en intensiv aktivitet i den lilla produktionsanläggningen som ligger inrymd i en fönsterlös lokal djupt inne i den fabriksbyggnad som tidigare rymde Carlshamn Mejeri (som numera heter AAK). En enkel skylt på dörren är det enda som avslöjar att den hyrda lokalen tillhör Bärta, ett varumärke som drivs av Pia Qvarnström.

Och precis som Oatly fick hela världen att älska havremjölk från Landskrona vill Pia få oss att älska den svenska ärtan. Hon har lanserat en lång rad ärtbaserade produkter under varumärket Bärta, som återfinns på veganhyllorna hos både Ica, Coop, Willys och flera andra återförsäljare.

Umami på nära håll

När Företagaren besöker produktionslokalen – efter att ha fyllt i en hälsodeklaration samt ett noggrant klädbyte – får vi se tillverkningen av företagets storsäljare Bärta Burgare Umami på nära håll.

- Den här burgaren är tillverkad av svenska gula ärtor som är ekologiskt odlade och fermenterade. Burgaren är vegansk, glutenfri och helt utan tillsatser, säger Pia Qvarnström.

Det tog fyra år att utveckla burgaren, men hennes intresse för mat har en betydligt längre historia. Intresset och passionen tog sin början redan hemma i köket i Årsta i Stockholm 2014. Därefter tog hon klivet till en egen food truck innan hon återvände till hemstaden Karlshamn där hon startade företaget Swedish Temptations 2015 och varumärket Bärta 2018.

”Riskkapitalets nya fokus – från tillväxt till lönsamhet – kom nästan över en natt”

Pia är en av många entreprenörer runt om i landet som vill bidra till att vi upptäcker nya livsmedelsprodukter – en utveckling som har skapat en bransch som går under namnet foodtech. Och precis som all annan innovation krävs det pengar för att driva utvecklingen framåt. I takt med Oatlys stora framgångar har riskkapitalisterna fått upp ögonen för foodtech och det är många investerare som under åren har valt att satsa pengar i Bärtas utveckling av den svenska ärtan.

Men den senaste tiden har varit tuff för Pia Qvarnström och många andra entreprenörer som jobbar med livsmedel. Debatten har kretsat kring matpriser snarare än hälsa och hållbar livsmedelsproduktion.

Sänkta priser, ökade kostnader

Vi har på nära håll fått uppleva hur butikskedjorna prioriterar priset framför allt, de vill ha in lågprisprodukter och då förlorar vi hyllutrymme. Vi har svarat med att sänka våra priser trots att råvarupriserna stigit.

Det snabba skiftet har tvingat Pia till en rad akuta åtgärder för att klara verksamheten. Hon har bland annat minskat antalet medarbetare från sex till fem.

- Vi har anpassat oss efter de nya tiderna och kraftigt dragit ner på våra kostnader. Jag har tvingats minska personalstyrkan, sagt upp kontoret och omförhandlat avtal. Åtgärderna har resulterat i ökad försäljning – men det är svårt att fira eftersom många av besluten har varit smärtsamma.
Och det är inte bara livsmedelskedjorna som har ändrat fokus, samma utveckling sker nu hos riskkapitalister och andra finansiärer. Tidigare låg fokus helt på tillväxt, i dag är det lönsamhet i form av svarta siffror som gäller.

- Riskkapitalets nya fokus – från tillväxt till lönsamhet – kom nästan över en natt. Det är en svår omställning eftersom vi har dragit på oss kostnader för att kunna växa och då ska vi plötsligt bli av med dem för att visa lönsamhet.

Säkrad finansiering

Pia Qvarnström ser dock ljuspunkter efter ett tufft år med neddragningar, pressade priser och krävande finansiärer. Bolagets finansiering har för tillfället säkrats med hjälp av två konvertibler (en konvertibel är ett skuldebrev – utgivet av ett företag – som i framtiden kan omvandlas till aktier i bolaget till förutbestämd kurs).

- Nu har vi kapital så att vi klarar oss en tid, och verksamheten är betydligt mer kostnadseffektiv än tidigare.

Bärta kommer också att öka produktionen efter ett förvärv av konkurrenten A2O i Stockholm.

- Det innebär en konsolidering av verksamheten då vi kan samla produktionen här i Karlshamn. Det ökar vår beläggning och effektivitet rejält.

Och så pekar hon på att det tog många år för Oatly att bli den produkt den är i dag.

- De flesta har glömt att de kämpade i många år för att få konsumenter och butiker att upptäcka att havremjölk är ett utmärkt alternativ till animalisk mjölk

Ny sajt utmanar jättarna

Entreprenörerna bakom handelsplatsen Mylla vill bryta de stora matkedjornas dominans. Budskapet från grundarna är: ”Vi har gett oss tusan på att leverera den bästa maten till det bästa priset. Direkt från de som skapar maten till alla som älskar den.”

Resultatet är sajten mylla.se där konsumenten kan handla mat direkt från producenten med en smidig hemleverans. Pia Qvarnström på Bärta nämner Mylla som ett av de viktigaste

initiativen för att underlätta möjligheterna för matentreprenörer att nå ut till konsumenterna.

- Mylla har ett samarbete med transportören Gordon och det ger oss för första gången möjlighet till kylleveranser direkt hem till kunden, säger hon.

 Text: Per Manns.

Fler nyheter från Företagarna