För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

”Dras inte med bara för att det är tv”

Publicerad 2 nov 2022
Hiba Abem och Safae Berrahmoune är de tidigare KTH-studenterna som grundat företaget Dyamo och nyligen övertygat investerarna i Dräknästet för att sedan våga tacka nej.
Möt duon som vågar gå sin egen väg. Foto: Kegen Lorentzon.

Dyamo ger ungdomar studiemotivation och hopp om framtiden?

– Det är en tjänst där ungdomar får en egen mentor som de kan chatta med i en trygg konversation utan fördomar. Skolor betalar för varje elev som använder vår app. Vi startade bolaget 2020 och lanserade appen för drygt ett år sedan, säger Safae Berrahmoune.

Hur var det att vara med i Draknästet i SVT?

– Väldigt kul! Vi har tidigare pitchat i Breakits tävling Shift där vi övertygade investerare och tog in en miljon kronor. Draknästet var annorlunda, med vetskapen om att det sänds i tv. Men det var verkligen värt det. Flera intressanta aktörer har hört av sig om samarbeten och många har ansökt om att bli mentorer, konstaterar Safae Berrahmoune.

Er pitch med sagoberättande stod ut ur mängden. Hur kom ni på idén?

– Ja, vi hade med oss en elev som berättade vad det gett honom att ha en mentor via appen. Och storytelling kommer naturligt för oss. Det är ett enklare, roligare och tydligare sätt att nå fram. Dessutom har jag och Hiba gått i samma klass sedan vi var sju år. Varje gång vi haft en presentation har vi försökt göra något kul genom åren, berättar säger Safae Berrahmoune.

Ni lyckades – tre av fyra ville investera i Dyamo men till slut tackade ni nej?

– Vi var tillmötesgående och förhandlade med drakarna men vi kom inte överens om en värdering, så vi tackade nej. Man ska inte dras med för mycket bara för att det är tv. Den fjärde draken, Sara Wimmercrantz var intresserad av att investera längre fram. Hon bad oss att samla in mer användardata och siffror om affären och återkomma, berättar Hiba Adem.

Vad fokuserar ni på just nu i företaget?

– Vi ökar antalet användare och samlar data som bevisar de positiva effekterna av mentorskapet, för att nå fler skolor i olika delar av Sverige. Vi har redan mentorer från hela landet. Den som är minst 20 år och brinner för se en annan människa nå sin fulla potential kan ansöka. Vi matchar ihop par utifrån vad eleven behöver och vad mentorn kan erbjuda.

Måste man själv ha älskat skolan för att vara Dyamo-mentor?

– Många känner kanske att, ”det gick inte bra för mig i skolan så jag är inte mentorsmaterial”. Tvärtom! Då är du en jättebra mentor som vet hur det känns att kämpa och som kan peppa och vägleda en ung person.

Fler nyheter från Företagarna