För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Keep it simple 

Publicerad 30 maj 2022
Men snälla, prata så att jag förstår!

Vi alla har väl varit med om att någon har pratat över våra huvuden, att en person använder termer som är alldeles för svåra eller att det går alldeles för fort. 

Ju mer personen pratar, ju dummare känner du dig. Det enda som nu snurrar i ditt huvud är tanken, borde jag kunna det här?

Svaret på den frågan är ofta, Nej.

Självklart finns det undantag men väldigt ofta så handlar det om att den som för talan tar för givet att du kan eller i vissa fall väljer att tala över ditt huvud för att framstå som mer kunnig och smart.

Du behöver inte kunna allt själv

Att prata så att mottagaren förstår bör alla tänka på i alla branscher. Men vi som arbetar med sociala medier och digitala kanaler bör vara extra uppmärksamma just nu. Det vi märkt är att det finns en stor målgrupp som känner att "de bör kunna det här".  Vi svarar alltid på samma sätt, "Nej, det bör de inte alls". Driver du företag i dag så är det absolut bra att inse att det finns ett värde av att synas digitalt men du behöver inte kunna göra det själv, ta hjälp. För sociala medier är en djungel och ingenting du "bör" kunna. Kom ihåg att du startade företag för du är bra på just din grej. Det finns en anledning att företag med många anställda har olika personer på olika poster som ekonomi, marknadsföring, försäljning etc.

Vi har själva upplevt samma press, att vi inte förstår, i vårt fall gäller det ekonomi. Och när man driver företag så är ekonomi en stor del. Ingen ekonomi, inget företag. Men vi skäms inte för att säga att vi inte kan det här. Och det fanns inget tvivel när vi startade företaget att vi skulle ta hjälp med just den biten. Men även om vi har ett proffs som sköter vår ekonomi så måste man ändå ha en viss koll såklart. Men pratar vår ekonom så vi inte förstår, så är vi inte rädda för att säga att vi inte förstår. Och det är det som är grejen, våga säga i ett samtal, jag förstår inte vad du menar nu. Finns ingen skam i det och det är något vi tror många behöver bli bättre på. 

Keep it simple

Albert Einstein var kanske en av de smartaste och bland de mest klokaste han sa var: "if you can't explain it to a sex year old then you don't understand it yourself."

Så när du är i en situation då du pratar med en kund eller en potentiell kund, ha detta citat i bakhuvudet.

Många gånger förlitar människor sig mer på sin kunskap än sin personlighet. Vi tror att det är ett stort misstag. För många gånger så spelar det ingen roll hur bra du är eller din vara eller din tjänst om du lämnar kunden med en dålig känsla. Ingen vill anlita och göra affärer med någon som man ogillar. Och speciellt inte med någon som får än att känna sig dum och osmart. Så för din skull, för kundens skull, keep it simple.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna