podcast news play företagaren I media förmån faq

Svenska företagare säger ja till Nato

Det finns ett mycket starkt stöd bland Sveriges företagare för att Sverige ska gå med i Nato.
Publicerad 19 apr 2022
Foto: Shutterstock.com

Det råder stor enighet bland Sveriges småföretagare om att Sverige bör gå med i försvarsalliansen Nato. Det visar en ny undersökning genomförd med hjälp av Företagarnas panel.

Hela 71 procent av företagarna anser att Sverige bör ansöka om medlemskap i Nato. Andelen osäkra är 13 procent och enbart 16 procent säger nej till Nato.

De främsta anledningarna till att företagare vill att Sverige går med i Nato är att det ökar tryggheten i Sverige (71%) och att vi inte har förmågan att försvara oss vid ett väpnat angrepp (64%).

Mycket starkt stöd

Undersökning har tagits upp i en nyhetsartikel i Dagens Industri. I den uttalar sig Företagarnas vd Günther Mårder om det tydliga ställningstagandet för Nato.

− 71 procent är oerhört starkt. Går vi tillbaka i historien, till exempelvis EMU-frågan eller EU-medlemskapet, har vi inte ens vid sådana frågor kunnat få en lika stark uppslutning bland våra medlemmar”, säger han i DI-artikeln.

Finländsk uppslutning i näringslivet

Undersökningen ska ses mot bakgrund av den Nato-debatt som förs både i Sverige och Finland på grund av Rysslands krig mot Ukraina.

I Finland uppmuntrar näringslivsorganisationerna Finskt Näringsliv, Centralhandelskammaren, Familjeföretagare och Företagarna i Finland samstämt den politiska ledningen och riksdagen att främja Finlands medlemskap i Nato. Motsvarande ställningstaganden finns åtminstone inte ännu i Sverige. Genom undersökningen kan Företagarna visa att stödet för Nato-medlemskap är starkt också bland småföretagare i Sverige.

Taggar
Riks Nyhet Övrigt
Fler nyheter från Företagarna

Företagarnyheter från hela Sverige


Lyssna på Företagarpodden

Krönikor från våra politiska experter

Möt tre av Sveriges 500 000 jobbskapare

Företagarna Granskar

Granskning: Regelbörda

Det borde vara lätt att göra rätt men regelbördan är fortfarande en av de största utmaningarna för landets företagare. Hotellägare Thérèse Liljeqvist en av dem.