headphones newspaper video-player

”Vi är inne i en transformation för framtiden”

Bolagsverket för förenkla för företagare så att de inte ska behöva ha så mycket med myndigheten att göra men ändå få hjälp.
Publicerad 16 sep 2021

I Företagarnas Myndighetsranking 2021 som nu presenterats fortsätter Bolagsverket att ligga i topp. Bolagsverkets generaldirektör Annika Stenberg har reflekterat mycket över de återkommande topplaceringarna och delar med sig av sina tankar här.Annika_Stenberg - kopia.jpg

Positiv spiral

Varför tror du Bolagsverket än en gång ligger i topp gällande service och bemötande och förtroende?

Vi har funderat mycket på det. Jag ser två framgångsfaktorer. Vi skiljer oss lite från andra myndigheter eftersom man får prata med en person direkt när man ringer till oss. Vi har en väldigt god kompetens hos medarbetarna i kundtjänst. De gör ett väldigt bra jobb och företagare är bra på att ge dem uppskattning. Det skapar en positiv spiral. Generellt har vi även rimliga handläggningstider. Vi har haft en del utmaningar med det under de senaste två åren, men vi får oftast en stor förståelse och självklart en del klagomål, men det slår inte igenom i bemötandet. Jag skulle säga att det är servicegrad och bemötande som gör att vi ligger högt i förtroende.

"Vi måste hänga med"

Ser du någon utmaning hos er som skulle kunna hota er placering? 

Kanske inte placeringen, men digitaliseringen skapar utmaningar. Vi är inne i en transformation för att bli mer relevanta för framtiden. Omvärlden kommer att se annorlunda ut och vi behöver förändra oss för att hänga med. Det kan vara en utmaning att både leverera nu och utveckla för det nya. Vi vill tillgängliggöra data och datadelningen är också en utmaning. Vi vet inte hur det kommer gestalta sig men det vi vet är att det kommer att se annorlunda ut. Vi gör det för att skapa värde och nytta till Sveriges företagare.

Hur jobbar ni för att ytterligare underlätta för företagare framöver? 

Vi får in många bra förslag i innovationsarbetet vi gör nu och utmaningen är att sortera och välja ut vad vi ska fokusera på. Vi har blivit duktiga på innovationsprocesser och att ta hjälp av andra organisationer utanför vår egen. Det berikar oss att få fler perspektiv och ta hjälp av fler kunniga människor. I den digitala förnyelseresan jobbar vi nu internt för att ta oss ur gammal teknik och ersätta den med ny. Målet är att det ska vara enklare och förhoppningsvis ska det vara så enkelt att man egentligen inte ska behöva ha så mycket kontakt med oss om man inte verkligen vill.

Ny kompetens

Hur ser du på ert serviceuppdrag gentemot svenska företag?

Egentligen är vårt grunduppdrag kring service lite snävare än hur vi valt att ta oss an det. Vi försöker stödja så gott vi kan och jag är väldigt imponerad över mina medarbetare. Vårt främjandeuppdrag är inte lika tydligt som Tillväxtverkets, men vi gör det i vår vardag ändå. Företagare ska som sagt egentligen inte behöva ha så mycket med oss att göra. Det ska gå så enkelt och sömlöst som möjligt. I framtiden kanske man ta del av våra e-tjänster på andras plattformar. Kanske finns möjligheter att erbjuda tjänster hos andra och att vi ”bara” står för kvalitetssäkringen av data. Vi går över till API:er i vårt arbete och i Verksamt.se. Det kräver en ny supportverksamhet. Här uppkommer andra frågor, mycket gällande teknik, så vi bygger upp ny kompetens. 

Fler nyheter från Företagarna

Synliggör offentliga affärsmöjligheter

Med tydligare information om var, när och hur kommuner vill köpa in sina varor och tjänster kan fler företag vara med och konkurrera på den offentliga mångmiljardmarknaden.

Företagarnyheter från hela Sverige


Lyssna på Företagarpodden


Krönikor från våra politiska experter