För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Globala fraktproblem: ”Skorna kommer inte”

Publicerad 4 sep 2021
Försenade leveranser och störningar i produktionen påverkar många branscher i pandemins spår. Skohandlaren Johanna Forster i Vårgårda är en av alla företagare som tampas med problemen.

Många flöden av varor och tjänster är beroende av globala närverk, från fabrik till logistik. Just nu upplever många störningar i de här flödena på grund av pandemin och det påverkar utbud, inköpspriser och leveranstider. 

LÄS ÄVEN: Världsekonomins värdekedjor gnisslar. 

I ett vitt hus på Kungsgatan i Vårgårda driver Johanna Forster sedan snart fyra år tillbaka skoaffären Högt & lågt. Verksamheten har inte varit så drabbad av pandemins restriktioner. Det mesta har trots rullat på bra. Fram till nu. Störningarna i leveranserna har blivit högst påtagliga.

− Det är en konstig känsla att ha ett bra kundflöde men ändå inte kunna sälja ordentligt. Jag hade planerat för att sälja både gummistövlar och vattentäta barnskor och ryggsäckar lagom till skolstarten, men de varorna är kraftigt försenade och har inte dykt upp än, säger hon.Johanna_Forster.jpg

Stopp i fabriker 

En orsak till att de beställda varorna inte kommer är att fabrikerna i Sydostasien haft produktionsstopp på grund av coronautbrott. Om det inte tillverkas skor finns det inte heller skor att leverera. Men även om varorna finns är det en utmaning att få dem levererade till affären.

− Det är frustrerande att veta att ens varor står färdiglastade i hamn men inte kan fraktas till Sverige på grund av flaskhalsar, säger Johanna.

Håller tummarna

Hon har täta kontakter med säljare för att få svar på hur se senaste prognoserna ser ut. Höstens och vintersäsongens skor beställde Högt & lågt i februari och nu har beställningarna gått i väg för vårens och sommarens modeller. Det enda Johanna kan göra är att hålla tummarna att de kommer att dyka upp i tid när det blir dags.

− Som småföretagare med liten butik kan jag inte ta in extra skomodeller oh bredda sortimentet som säkerhet utifall vissa modeller inte dyker upp. Stora kedjor kan ha lager på ett annat sätt, jag måste sälja det jag köper in, säger Johanna.

Tacksam för lojala kunder

Som läget är nu återstår inte så mycket att göra än att härda ut och finnas där för kunderna.

− Vi har väldigt lojala kunder. När vi förklarar att vi väntar på leveranser så kommer de tillbaka senare. Vi får helt enkelt jobba med kundvårdssidan och service nu, säger hon.

Fler nyheter från Företagarna