För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Ungt företagande i fokus

Publicerad 11 maj 2021
Att redan som ung få hjälp att förverkliga en idé i företagsform kan vara startskottet på en framtida karriär som företagare.

I kväll koras årets vinnare i SM i Ung företagsamhet under en livesändning som går att följa på Ung Företagsamhets webbplats 

Företagarna är tävlingsvärd för Årets hantverkare, en av de 16 tävlingskategorierna och det finns många kontaktytor mellan UF och Företagarna, regionalt och nationellt. Inte olikt Företagarnas egen stora tävling – Årets Företagare – utses vinnare först på regional nivå för att sedan hamna i UF-finalen för hela Sverige. Många föreningar är engagerade i juryarbete och i att sporra barn och ungdomar att se företagandets möjligheter.  

− Det är framtidens entreprenörer som vi möter. Det är väldigt givande att sitta i juryn, säger Max Pettersson på Företagarnas rikskontor som tillsammans med Mathias Eriksson, ordförande i Företagarna i Mark, deltar i juryarbetet för Årets hantverkare.  

Den mest prestigefyllda kategorin i tävlingen är Årets UF-företag. De som tar hem segern får representera Sverige i Europamästerskapet i ung företagsamhet. eva cooper 150px rund.png

Företagarnas regionchef i Mellansverige, Eva Cooper, har i år suttit i juryn för Årets UF-företag efter att ha blivit nominerat av UF i Dalarna. Hon delar Max uppfattning om betydelsen av UF. 

− Det är härligt att se hur ungdomar fått stärkt självförtroende och klivit fram i det här sammanhanget. Många har lärt sig jättemycket under året om entreprenöriellt arbete och flera är redan fullfjädrade innovatörer med patentansökningar på gång, säger hon.  

Årets kull i Ung företagsamhet har arbetat i sina UF-företag under minst sagt speciella omständigheter. Pandemin har påverkat både hur de kunnat marknadsföra sig och vilka affärsidéer de satsat på att utveckla.  

− Många har utvecklat sådant som kretsar kring att vi behövt vara hemma under corona, som sällskapsspel och kokböcker. Dessutom är hållbarhetstrenden stark och de bottnar verkligen i den analysen, säger Eva Cooper.  

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna