Problem sinkar Transportstyrelsens drönar-tjänster
Kritiken inom drönarbranschen har varit hård mot Transportstyrelsen på grund av hanteringen av det nya regelverket för branschen som började gälla vid årsskiftet. Från myndighetens sida har kritiken tillbakavisats. Bland annat genom att peka på att man förberett e-tjänster som från och med den 4 januari framtill den 10 januari ger företagen möjlighet att uppfylla kraven. Det handlar om en övergångsperiod på sex dagar.
– Vi vill ge de svenska fjärrpiloterna och drönaranvändarna tid att registrera sig och skaffa drönarkortet utan stress, sade Rémi Vesvre, ledningsstrateg på Transportstyrelsen, i ett uttalande.
Sex dagar för kort tid
I en artikel i december dömde drönarföretaget Swescans vd Fredrik Hansson ut en så kort tidsperiod.
− Sex dagar precis vid årsskiftet är långt ifrån rimligt för att alla ska hinna registrera sig och alla fjärrpiloter kunna göra proven som krävs. Det hade varit rimligt med ett halvår för att hinna göra detta, sade han till Företagarna.
Systemet klarade inte trycket
På fredagen meddelade Transportstyrelsen att man förlänger både registreringen som drönaroperatör och processen för att ta ett drönarkort, eftersom e-tjänsterna drabbats av störningar på grund av högt tryck och vissa tekniska problem.
− Att myndighetens tekniska problem medför att man inte kan göra nödvändiga registreringar är beklagligt, i synnerhet med tanke på personer och företag som använder drönare yrkesmässigt. Därför beslutar vi nu att förlänga övergångstiden till och med den 31 januari 2021, säger Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.