För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

”Man måste alltid vara på sin vakt”

Publicerad 26 feb 2021
En telefonförsäljare försökte få Östersundsföretagaren Roland Lith att sponsra nattvandring för en organisation som inte har någon verksamhet i staden.
Foto: Shutterstock.com

Sveriges radios lokala redaktioner har under senaste tiden rapporterat om företagare runt om i landet som känner sig lurade av efter att ha sponsrat nattvandring i tron om att pengarna finansierar verksamhet på orten.

P4 Väst har i en granskning visat att Nattvandrarna Sverige bara bedriver verksamhet på knappt hälften av de platser där telemarketingbolaget Svensk Kommunikationsservice AB säljer sponsorpaket.

− Många företagare är engagerade i lokalsamhället och vill hjälpa till. Nattvandring är ju en viktig verksamhet, inte minst eftersom många företagare upplever att otryggheten ökar, säger Joakim Sjöstedt, Företagarnas regionchef i Jämtland.

Låter förtroendeingivande 

Han har pratat med flera företagare i länet som känner sig vilseledda. Ofta är det personer som stått mitt uppe i verksamheten när de fått ett samtal som låtit förtroendeingivande.

− Många småföretagare gör ju det mesta själva. De har ingen ekonomiavdelning som kan dubbelkolla allt. Många tycker också att det är tråkigt att behöva misstro alla jämt, säger han.

Roland Lith driver företag inom fastighetsförvaltning och ekonomi på Frösön i Östersund. När han fick samtalet från säljaren tackade han nej. Han föredrar att hjälpa organisationer privat. Men dessutom anade han ugglor i mossen och kontaktade nattvandrarna i Östersund för att höra om de ringer företagare och ber om sponsring. Svaret han fick bekräftade misstankarna.

− Jag avpolletterade samtalet men ville kolla upp dem. Man måste alltid vara på sin vakt. Man får inte sänka garden, tyvärr, säger Roland Lith.

Vilseledande

För storföretag som har verksamhet i hela landet spelar det kanske inte så stor roll var nattvandringen äger rum, men småföretag är i regel engagerade på orten. Andra aktörer som arrangerar nattvandringar märker hur deras arbete försvåras av Nattvandrarna Sveriges och deras telemarketingbolags verksamhet. Företagen tror att de redan stödjer deras arbete, trots att pengarna hamnar någon annanstans.

Stay Safe Nattvandring (riksnätverket) har huvudkontor i Västerås. Organisationen var tidigare en del av Nattvandrarna Sverige men bröt sig loss 2015.

− Deras verksamhet påverkar oss. Många tror ju att de redan sponsrar verksamhet på orten, trots att de inte gör det, säger Peter von Hennig, Riksnätverkets ordförande och aktiv i Stay Safe Citygrupp i Västerås.

Enligt P4 Västs granskning av Nattvandrarna Sveriges icke publicerade årsredovisningar går endast en mindre del av telemarketingbolagets försäljning till Nattvandrarna Sverige.

Fler nyheter från Företagarna