För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Konsumentverket skapar osäkerhet om marknadsföring online

Publicerad 8 maj 2020
Finansdepartementet och riksdagen bör tillse att e-handelsföretag inte diskrimineras på grund av myndigheters tolkningar och agerande.

I december 2018 antog riksdagen den nya tobakslagen. Regeringen hade föreslagit en mer begränsad möjlighet till marknadsföring av tobaksvaror online än i fysiska butiker, men det förslaget röstades ned av riksdagen. Socialutskottet skrev i sitt betänkande (2018/19:SoU3) att ”en tobakslagstiftning som i praktiken diskriminerar webbutiker i förhållande till fysiska försäljningsställen” inte borde införas, och uppmanade i samma betänkande regeringen att senast i mars 2019 återkomma med lagförslag om marknadsföring av tobaksvaror online.

Regeringen hörsammade dock inte riksdagens tillkännagivande, utan tillsatte först i februari i år en utredning (dir. 2020:9) som ska se över bland annat marknadsföringsregler för tobaksprodukter, e-cigaretter med mera. Utredningen ska vara klar senast i mars 2021.

Behandla e-handel och fysiska butiker lika

Tobakslagens bestämmelser om marknadsföring bör alltså i dagsläget tolkas utifrån riksdagens beslut, inte regeringens proposition, eftersom propositionen röstades ned i dessa delar. Riksdagen har uttalat att e-handeln ska ges samma möjligheter som fysiska butiker att marknadsföra sina produkter, då en annan ordning ansågs vara diskriminerande.

− Trots detta har Konsumentverket, som är ansvarig tillsynsmyndighet för marknadsföring av tobaksprodukter och elektroniska cigaretter till konsumenter, agerat omvänt från riksdagens ställningstagande, säger Patrick Krassén, Företagarnas ansvarige för immaterialrättsfrågor.

I de allmänna råd som Konsumentverket upprättat (KOVFS 2019:3), som började gälla vid årsskiftet, är de berörda företagens möjlighet att marknadsföra sina produkter på internet mer begränsade än vad som följer av den lag som riksdagen har stiftat. Konsumentverket anser att begreppet ”försäljningsställe” endast ska tolkas som fysiska försäljningsställen, inte butiker online. Det begränsar påtagligt möjligheten för onlinebutiker att marknadsföra sina produkter, trots att riksdagen har uttalat att e-handeln och den fysiska handeln ska ha samma förutsättningar.

”Vi kan inte ha en ordning som innebär att en myndighet går emot riksdagens beslut och tilldelar sig själv makten att inskränka näringsfriheten för företag. Samma marknadsföringsregler ska gälla oavsett försäljningskanal”, skrev riksdagsledamöterna Lars Hjälmered (M) och Helena Lindahl (C) från Näringsutskottet i en debattartikel i Dagens Opinion i mitten av februari.

Konsumentverket har inlett rättsprocesser

Konsumentverket har också väckt talan mot Snusbolaget, en av de större online-återförsäljarna av snus, i Patent- och Marknadsdomstolen, om bolagets marknadsföring online. Konsumentverket skriver i sina egna allmänna råd uttryckligen att man avvaktar med att lämna råd avseende marknadsföring av tobaksvaror på webbplatser som tillhandahåller produkterna till försäljning ”till dess att nya lagregler eller domstolsprövning har klarlagt rättsläge”. Riksdagen har pekat ut en tydlig inriktning och en utredning är tillsatt, men Konsumentverket väljer ändå att inleda rättsprocesser på området.

− Trots att riksdagen tydligt har angett syfte och avsedd innebörd med lagstiftningen, försöker Konsumentverket driva en egen agenda mot privata e-handelsaktörer som är aktiva inom tobaks- och nikotinindustrin, säger Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget.

Markus Lindblad.png

Ett annat företag som Konsumentverket inlett rättsprocess mot på grund av marknadsföring online är Ecoswe, ett enmansföretag som säljer e-cigaretter. Ecoswe har lämnat in en JO-anmälan mot Konsumentverket, bland annat avseende bristfällig dokumenthantering och hur myndighetens insynsråd har behandlats.

Konsumentverkets förslag skapar förbud

I juni 2019 lämnade Företagarna in vårt remissvar angående Konsumentverkets förslag till allmänna råd, och skrev då bland annat följande:

”Lagregeln om marknadsföring av tobak genom kommersiella meddelanden i 4 kap. 2 § 1 st. p. 3 i nya Tobakslagen förbjuder inte kommersiella meddelanden på internet. Konsumentverkets förslag till allmänna råd om marknadsföring på internet skapar därför i praktiken ett förbud mot kommersiella meddelanden på e-handelsaktörers hemsidor. På detta sätt diskrimineras e-handelsaktörer gentemot aktörer med fysiskt försäljningsställe.”

Konsumentverkets val att driva rättsprocess mot e-handlare medan en statlig utredning ser över reglerna, därtill i motsättning till riksdagens ställningstagande på området, leder till påtaglig osäkerhet om vad som faktiskt gäller. Finansdepartementet och riksdagen bör tillse att e-handelsföretag inte diskrimineras på grund av myndigheters tolkningar och agerande.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna