Skickade sms till 90 000 kunder av misstag - så fixar du krishanteringen
I sms:et, som Sydsvenskan och flera andra medier rapporterade om, stod det inte mer än "Magnus test" och var från början ett test-sms som aldrig var tänkt att nå ut till kund. Många kunder som nåtts av meddelandet passade på att kommentera händelsen i sociala medier.
– Vissa har hört av sig och trodde det var något spam. Men på sociala medier har många skrivit ”hälsa Mange” och att man vill bjuda Mange på en öl, säger Anna Waldorf som är kommunikatör på VA Syd till Sydsvenskan.
Dubbelkolla kommunikationen
Innehållet var det här fallet kanske relativt oförargligt och händelsen gav i slutänden mycket uppmärksamhet för VA Syd - om all publicitet är bra publicitet kvarstår dock att avgöra. Misstaget blir dock en påminnelse för företag att dubbelkolla sina digitala verktyg och sin kommunikation.
I en digitaliserad värld går det snabbt att få iväg meddelanden till många, så ett grundläggande tips är att alltid be kollegor korrekturläsa inlägg på sociala medier, utskick och sändlistor innan du trycker på "skicka". Och att inte arbeta i "skarp" miljö med tester.
Att många kommenterar händelsen i sociala medier är också ett tecken på att ett företag eller organisation behöver vara beredda att hantera både små och större kriser i sociala medier.
Här kan du läsa 3 tips som hjälper dig hantera sociala medier vid en kris.