För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Skickade sms till 90 000 kunder av misstag - så fixar du krishanteringen

Publicerad 24 jan 2020
Nyheten om att VA Syd av misstag skickat morgon-sms till 90 000 Malmöbor spred sig snabbt i sociala medier. En varningsklocka om hur lätt det är att kommunicera fel till många i en digital värld.
SMS:et var från början ett test-sms som aldrig var tänkt att nå ut till kund. Foto: Shutterstock

I sms:et, som Sydsvenskan och flera andra medier rapporterade om, stod det inte mer än "Magnus test" och var från början ett test-sms som aldrig var tänkt att nå ut till kund. Många kunder som nåtts av meddelandet passade på att kommentera händelsen i sociala medier.

– Vissa har hört av sig och trodde det var något spam. Men på sociala medier har många skrivit ”hälsa Mange” och att man vill bjuda Mange på en öl, säger Anna Waldorf som är kommunikatör på VA Syd till Sydsvenskan.

Dubbelkolla kommunikationen

Innehållet var det här fallet kanske relativt oförargligt och händelsen gav i slutänden mycket uppmärksamhet för VA Syd - om all publicitet är bra publicitet kvarstår dock att avgöra. Misstaget blir dock en påminnelse för företag att dubbelkolla sina digitala verktyg och sin kommunikation.

I en digitaliserad värld går det snabbt att få iväg meddelanden till många, så ett grundläggande tips är att alltid be kollegor korrekturläsa inlägg på sociala medier, utskick och sändlistor innan du trycker på "skicka". Och att inte arbeta i "skarp" miljö med tester.

Att många kommenterar händelsen i sociala medier är också ett tecken på att ett företag eller organisation behöver vara beredda att hantera både små och större kriser i sociala medier.

Här kan du läsa 3 tips som hjälper dig hantera sociala medier vid en kris.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna