Podd om Företagarnas Svevia-granskning
Företagarnas granskning av den statliga bygg- och anläggningsjätten Svevias anbudsförfaranden röner intresse. Utöver Dagens Industri, Upphandling 24, Inköpsrådet och Fastighetsnytt som alla tagit upp rapporten har Svenska Dagbladets podd Ledarredaktionen ägnat ett avsnitt åt den.
I poddavsnittet ”Buffeln på vägarna – Svevia och de 50 miljarderna” diskuterar Företagarnas upphandlings- och konkurrensexpert Magnus Johansson Svevia tillsammans med Erik Trollius, revisionsdirektör på Riksrevisionen och transportforskaren Johan Nyström under ledning av Svd:s Lydia Wålsten och Jesper Sandström.
Trafikverket som möjliggörare
Med utgångspunkt i frågan om det verkligen behövs ett statligt ägt bolag för att bygga vägar för panelen ett resonemang om vad Företagarnas granskning är ett tecken på. En viktig aspekt som lyfts i samtalet är att låga anbud – eller prisdumpning – möjliggörs av hur i det här fallet Trafikverket agerar som köpare av bland annat de bygg- och anläggningstjänster som Svevia levererar.
Hög marknadskoncentration i Sverige
Samtalet ställer också kontrollfrågan om det är ett problem att ett statligt företag faktiskt skulle kunna leverera tjänsterna mycket billigare än konkurrenterna. På kort sikt kanske det inte vore det, men då blir konkurrensen lidande på lång sikt. Redan i dag har Sverige jämfört med våra grannländer Norge och Danmark en mycket större marknadskoncentration inom bygg- och anläggningsbranschen. Om konkurrensen minskar ytterligare på grund av att ett statligt ägt företag prisar ut sina konkurrenter blir den långsiktiga konsekvensen att arbetena som utförs blir dyrare och kvaliteten sämre.
Svevia tar ut svängarna
Magnus Johansson understryker i podden att Företagarnas rapport inte kan läsas som att Svevia skulle vara ett dåligt skött bolag. Kritiken handlar i stället om att det har tagit ut svängarna för mycket i sin iver att ta marknadsandelar i en väldigt tuff bransch.
Lyssna på poddavsnittet "Buffeln på vägarna - Svevia och de 50 miljarderna".