För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Småföretagare och Migrationsverket måste förstå varandra bättre

Publicerad 18 sep 2019
Företagaren Katarina Dufvenberg kom innanför väggarna på Migrationsverket och vill att fler ska få chansen.
Fotograf: Tomislav Stjepic.

Katarina Dufvenberg driver tillsammans med Raymond Nylander företaget Lastvagnsservice i Härnösand AB. De är för sin verksamhet beroende av skickliga lastbilsmekaniker. Sådana är det skriande brist på i Sverige, men tack vare arbetskraftsinvandring har flera personer från Iran kunnat anställas av företaget. Processen är däremot allt annat än enkel och Lastvagnsservice har stångats med Migrationsverket. Men nyligen fick Katarina en inbjudan från myndigheten för att berätta om hur de kan bli bättre på att förstå en företagares vardag.

− De ville ha ett Skype-möte, men jag satte mig på tåget ner till Norrköping. Jag ville verkligen komma innanför väggarna och få dem att förstå vad som blir problem för oss, säger Katarina.

Lyssna på företagarna

På Migrationsverkets huvudkontor träffade Katarina dem som arbetar med att se över användarupplevelsen och förstå vilka problem och önskemål som finns. En av dem är Per Addenbrooke som är kravanalytiker och UX-designer.

− Jag tycker att det är viktigt att vi som myndighet förmår lyfta blicken och lyssna på dem som är beroende av våra tjänster. Vi har tidigare oftare vänt oss mycket till stora företag men vi måste även ta hänsyn till de som är mindre, säger Per.

För Katarina var besöket ett tillfälle att berätta vilka problem hennes företag stött på i ärenden om anställningserbjudande för personer som kommer från Iran och ge konkreta tips och råd om hur blanketter och processer på Migrationsverket kan förbättras.

− Inte minst informationen när ett ärende är inlämnat behöver bli bättre. Innan en arbetsgivare får avslag måste det ges möjlighet att kommentera och komplettera ärendet. Ett avslag innebär ett definitivt beslut som måste överklagas. En dialog innan avslag kan bespara antalet överklaganden. Hur påverkar ett avslag företaget? Kan ett avslag påverka kommande ansökningar och är det så måste företagen bli informerad om detta för att kunna ansöka igen om ett anställningserbjudande, säger hon.

Från kontroll till service

Katarina åkte från mötet i Norrköping med en väldigt bra känsla i magen. Hon ville vara en ambassadör för alla företagare som är seriösa och vill göra rätt för sig, men som möts av en myndighetskoloss.

 − Jag känner mig väldigt bra bemött. Jag blev lyssnad på och det fanns en förståelse för hur jag resonerar. Jag vill att Migrationsverket ska bli mer som Skatteverket som gått från att vara en kontrollmyndighet till att bli mer av en servicemyndighet. De har en bit kvar att vandra, men jag hoppas att de är på rätt väg, säger hon.

På Migrationsverket är Per Addenbrooke glad över att mötet med Katarina blev av och han ser fram emot att få in fler synpunkter och tips från små och medelstora företagare som tycker att det är krångligt att få manövrera i byråkratin som omgärdar arbetskraftsinvandringen.

Vi vill komma i kontakt med fler små och medelstora företagare. Om Företagarna kan hjälpa till med det genom att sprida budskapet så är vi tacksamma, säger han.

 

Fler nyheter från Företagarna