För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Volvo i #företagarpodden: Så ser framtidens bilar ut

Publicerad 9 okt 2019
Volvo Car Sveriges nya försäljningsdirektör Fredrik Isakson berättar hur han tror att bilarna kommer se ut om tio år.

Vilka skillnader tror du kommer att vara mest slående om vi skulle sätta oss i en Volvo om tio år? Den inte helt enkla frågan att besvara fick Volvo Car Sveriges nya försäljningsdirektör Fredrik Isakson när han var gäst i #företagarpodden med Företagarnas vd Günther Mårder.

Bilföretagen kan i regel blicka några år framåt i tiden eftersom man vet vilka modeller och tekniker som är på väg att rullas ut på marknaden, men ingen kan se ett helt årtionde fram i tiden. Trots det skissade Fredrik Isakson konturerna av vad som väntar den som sätter sig i framtidens Volvo år 2029.

− Först och främst kommer det att vara en helt eldriven bil. Redan 2025 ska hälften av våra bilar vara rena elbilar så säger vi 2029 kommer det att sitta elmotor i – ingen förbränningsmotor. Sedan är frågan om vi då är på väg över i ett annat teknikskifte. Man säger ofta att det är elen just nu och vätgas framöver, men det skiftet är nog 15-20 år bort, så vi kommer att ha en period där elen är av väldig betydelse.

Vem är det som kör?

Självkörande bilar är en annan trend som är på allas läppar. Volvo har sedan några år tillbaka ett samarbete med företaget Uber i USA som innebär att Volvobilar rullar utan förare. Även i Göteborgsområdet testar Volvo självkörande bilar. Men enligt Fredrik Isakson tar det ett tag innan tekniken står igenom på bred front.

− Hade vi suttit här för tre år sedan hade jag kanske sagt att du packar ner dig i Stockholm på kvällen och vaknar i gryningen i Göteborg. Men det är mer tekniskt utmanade än vi ursprungligen trodde. Vi har många system som hjälper föraren att köra säkrare. Vi tror att nästa generations Volvobilar kommer att ha den sortens system i ännu högre utsträckning i form av vad vi kallar Highway Pilot som tar kontroll över bilen på motorvägen. Vi kommer att vara mycket försiktiga så att vi inte tar ut något på marknaden som upplevs som självkörande utan att vara det. Vi vill verkligen leverera något som är precis så säkert, eller till och med ännu säkrare, än det upplevs.

Storleken har betydelse

Trots att det är stora teknikskiften inom bilbranschen ger Fredrik Isakson inte så mycket för futuristiska former på bilarna om tio år.

− Bilen i sig kommer nog att vara ganska lik om tio år. De kommer säkert att ha viss typ av andra däck, större men smalare för att rulla lättare, men se ut ungefär som i dag. Vi kommer nog också att gå ner lite i storlek för att kunna åka längre. Sedan slits vi just nu i Sverige av att vi behöver ganska stora bilar för att många vill kunna åka skidor i Sälen och liknande och vi svenskar har sommarstuga i hög utsträckning. Kanske hyr man en större bil när man behöver det.

Vem äger bilen om tio år?

Konsumenternas beteende följer inte längre gamla hjulspår när det kommer till att ha tillgång till bil. Det reser frågor om vem som kommer att äga bilen som man sätter sig i om tio år.

− Om man backar tillbaka en generation så var det vanligt att man sparade till en bil, eller kanske ärvde en bil. Att ha en bil var en stor sak. I dag och framförallt för nästa generation är man inte alls lika bunden av produkten. Vi ser det redan i dag på privatleasingmarknaden. På Volvo kan vi redan erbjuda allt ifrån 20 minuter till år för de som behöver en bil. Om tio år kommer vi nog att se en lösning där man ännu mer sömlöst än i dag kan hoppa på, stänga av eller byta biltjänst.

Fredrik Isakson, Volvo Car Sveriges nya försäljningsdirektör.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna