headphones newspaper video-player
Alexandra Hernadi, politisk strateg

Påverkansarbete framför kulisserna

Varför vill Företagarna berätta om HUR vi jobbar för att skapa förändring – inte bara om VAD vi gör? Alexandra Hernadi, politisk strateg, berättar om Rutans resa.

Företagarpolitiska framgångar handlar inte bara om skattelättnader och sänkta arbetsgivaravgifter. Ibland kan en liten, liten ruta på en blankett vara det som krävs för att lindra regelbördan för landets företagare.

Men resan dit via myndigheter, riksdag och ansvarig minister – HUR vi på Företagarna skapar förändring är minst lika viktigt som VAD. Nu är det upp till bevis för både rutan och politiken.

Följ med i liten men viktig kamp

Företagarnas påverkansarbete för ett bättre företagsklimat har inneburit flera vinster, men alla frågor vi driver är inte lika omfattande som att få till en skattereform, utöka rut-avdraget, eller sänka arbetsgivaravgifterna.

I vår nya serie "Rutans resa" får vi följa Företagarnas socialförsäkringsexpert Erik Ageberg, i en till synes liten men oerhört viktig kamp mot orimliga regler. Målet är att övertyga politikerna om att ge Försäkringskassan i uppdrag att lägga till en ny ruta i läkarintyget där hälso- och sjukvården - inte företagaren - tvingas göra bedömningen av sjukskrivningens längd.

"Vi identifierar och försöker lösa problem på uppdrag av små och medelstora företag"

Det handlar om en ruta, javisst. Men också om det orimliga att man som företagare ska agera läkare istället för att få proffshjälp för att kunna göra rätt som arbetsgivare. Under hösten och våren kan ni följa Rutans resa i Företagarnas kanaler via vår socialförsäkringsexpert som söker svaren i maktens korridorer.

För det är så här skickligt påverkansarbete går till bakom kulisserna. Vi identifierar och försöker lösa problem på uppdrag av de små och medelstora företag där 4 av 5 jobb skapas.

Hemliga möten?

Ändå är bilden av en lobbyist något helt annat. I det dolda smider vi opinionsbildare planer för att baxa våra hjärtefrågor rakt i knäet på relevant makthavare i fråga. Gärna i hemliga möten. Eller?

Missförstå mig inte. Det sker också. Men det ena skulle inte fungera utan det andra. För det handlar om att bevisa och påminna om att Företagarna är en relevant samtalspartner som sitter på det stoff som kan förvandlas till realpolitik.

Mina femton kollegor är experter på allt från upphandling och kompetensförsörjning till skatter och lokalt påverkansarbete. De skriver debattartiklar, håller seminarier och deltar i kampanjer för att få politiker att förstå företagarvardagen.

Men de springer också i maktens korridorer för att säkra småföretagarperspektivet på vartenda förslag som riskerar att bli regel eller lag.

Företagarna är en folkrörelse

Detta – hur påverkansarbete går till - ska vi bli bättre på att dela med oss av. Det är trots allt en av de största anledningarna till att man blir medlem i Företagarna. Och det engagemanget är vårt bästa vapen i kampen för ett bättre företagsklimat. Det ser vi bevis för hela tiden.

Som i våras när vi lanserade vår rapport Välfärdsskaparna med 134 tårtuppvaktningar i 134 kommunhus över hela landet följt av ett fullsatt tårtkalas i ösregn i Almedalen med Sveriges viktigaste opinionsbildare i publiken. Med en strid ström av medial och därmed politisk uppmärksamhet som följd.

Företagarna är en folkrörelse. Vi är ingenting utan våra medlemmars engagemang. Nu tar vi det engagemanget vidare och bjuder in för att visa upp hur vi påverkar för att göra skillnad. Det är upp till bevis för både rutan och politiken.

Hoppas ni vill hänga med på resan!

Följ resan!

Häng på oss under resans gång och inspireras kring hur du själv kan skapa förändring.

Visa fler
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap