Att leda eller inte leda intill leda
Hur mycket som helst har skrivits och sagts om ledarskap och framgång. Om hur en ska göra och vara. Ja, intill leda har det talats om ledarskap. En viktig sak har jag dock lärt mig om ledning av mina många år som varumärkesbyggare, och det är att allt hänger ihop. Att leda och vara ledande är sammansatt, svårt och sammanflätat. Det beror på så många olika detaljer och hur de påverkar varandra, och andra. Allt blandas ihop och beror på. Vad är vad? Och varför? Och hur ger det ena det andra? Den stora frågan är varför vissa bolag och varumärken blir ledande och andra inte?
Starka och synkade organisationer
Förr i tiden, före internet, kunde vi marknadsförare ganska enkelt dominera, i alla fall om vi hade en bra budget. Ha hög ”share of voice” som det hette. På så vis kunde vi få svenska folket att runt alla fikabord, tala om t ex Trisslotten eller nya SAAB-bilen eller få jättemånga att köpa en bakmaskin. Vi kunde med annonsernas hjälp både nå ut, och in till så gott som alla. Med en kaxig och dominerande uppifrån och ner strategi byggdes varumärken. Det där funkar inte längre, även om många fortfarande verkar tro det.
Att i dag, i vår komplicerade och blixtrande snabba tid, bygga framgångsrika varumärken kräver att hela organisationer är starka och synkade. Och starka organisationer drivs av starka människor. Människor som vet vad de vill, vart de ska och dessutom har modet, kraften och intelligensen att hjälpas åt. Framgångsrikt ledarskap är hållbart, hållfast och motståndskraftigt.
Fem tips på hur du inte ska göra
Det där låter ju bra, eller hur? Men hur ska en göra då? I vilken ände ska en dra? Finns det nån röd tråd? Ett sätt att börja nysta är att försöka förstå var företag går fel. Tiden är ju utmätt för oss alla, och det går fort. Så att fatta vad en inte ska göra är en effektiv början. Här kommer fem tips på hur du inte ska göra. Fem iakttagelser på misstag chefer gör som gör att de och deras organisationer inte blir ledande:
Första misstaget: Börja inte med att räkna pengarna. Det heter ”på sista raden”. Ta det bokstavligt. Den som börjar med att fokusera på pengarna kommer att missa allt det viktiga men osynliga som gör att det blir svarta siffror på sista raden. Därmed inte sagt att pengarna är oviktiga. Alls inte. Men den ende som får börjar med ”follow the money” är en undersökande journalist. Pengarna är ett resultat av att allt hänger ihop och att uppgiften har utförts väl, gjorts bra.
Den stora frågan är varför vissa bolag och varumärken blir ledande och andra inte?
Andra misstaget: Att inte leda. Ett alldeles för vanligt misstag äratt ingen leder. I någon slags missriktad välmening om att alla ska leda sig själva, så leder ingen. Ingen fattar beslut, alla hamnar i vakuum. Inget blir gjort, alla mår dåligt. Inget händer, alla hittar på nåt annat att göra.
Tredje misstaget: Att glömma att människor är just människor. Både en själv och ens medarbetare är människor av kött och blod. Vi behöver nyttigt bränsle, vila, bekräftelse och möjlighet att själva välja, bland annat. Men ett vanligt misstag är att tro att människor är maskiner. Att vi är hundra procent rationella och inte ett dugg emotionella… när det är precis tvärtom, människor är känslomässiga och därför magiska!
Fjärde misstaget: Att inte veta varför och varthän. Att inte ordentligt ha tagit reda på och bestämt vilket som är syftet med vår verksamhet och vad vår vision är, är ett stort misstag. Vanliga, men felaktiga svar på dessa två frågor är ”att tjäna pengar", eller ”bli ekonomiskt oberoende”. De svaren hänger tyvärr ofta ihop med misstag nummer ett, att börja med pengarna. Pengar är ett resultat. Inte ett mål. Förutom för Riksbanken och börsen. Om pengar är målet, jobba då heller där, än ta den krångliga omvägen med att starta företag och förverkliga en idé!
Femte misstaget: Att inte kommunicera. Många chefer verkar tro att människor är tankeläsare. Att bara för att det är självklart för dem så är det självklart för alla deras medarbetare, självklart för deras kunder och för deras marknad. Men se på ordet ”självklart”, det syns ju att det bara är ”klart för en själv”. Inte därmed automatiskt klart för alla andra. Det jag tänker hörs bara i mitt huvud. För att nån annan ska förstå min tanke måste jag göra den gemensam på nåt vis. Alltså kommunicera. Tala. Berätta. Förklara vad det är jag tänker. Då kan andra komma med i matchen, förstå, lyssna, och bidra med sin kunskap, sina synpunkter, sina erfarenheter. Och då. Då uppstår magi! Då händer det saker och framgång skapas. I gemenskap. Tillsammans blir vi ledare och leder med framgång. Det är glädjen i att allt hänger ihop.
Så här blir du framgångsrik
Så om du verkligen vill lyckas med ditt företag och bli ledande tänk på detta:
- Led! Våga ta ansvaret att leda och besluta.
- Kom ihåg att människor är människor! Använd dina medarbetares mänskliga magi och kom ihåg att de alla har drömmar, drivkrafter och behov.
- Vart och varthän? Ta frågorna om varför ni jobbar och visionen om vart ni ska på allvar. Formulera det tydligt.
- Kommunicera! Tala med varandra, berätta, lyssna, förklara och ni ska så att alla förstår. Kommunicera mera. Och ännu mera. Då blir det gemensamt och framgångsrikt.
- Och sen som femte och sista steget blir sista raden svart! Dags att casha in och räkna pengarna.