För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Polisens popularitet på plus

Publicerad 5 dec 2019
Polisen den myndighet som förbättrat sitt betyg i Företagarnas myndighetsranking.

Företagarna har sedan 2004 återkommande undersökt hur småföretagen upplever bemötandet och servicenivån hos olika myndigheter. I årets upplaga av Myndighetsrankingen är polisen är den enda av de undersökta myndigheterna som höjer sitt förtroende och får högre betyg vad gäller service och bemötande bland företagen.

− Polismyndighetens goda resultat har troligen att göra med dels förbättrad handläggning av tillståndsärenden, dels ett stort fokus på trygghetsfrågan där polisen så klart spelar en mycket viktig roll för företagen, säger Helena Fond, näringspolitisk expert på Företagarna.

En hjälp till myndigheter

Med rapporten Myndighetsrankningen 2019 hoppas Företagarna kunna hjälpa myndigheter att förbättra sin service gentemot mindre företag genom att ge en fingervisning på hur myndigheten betraktas av Sveriges småföretagare. Vi passar också på att föra fram några av våra förslag på reformer som vi tror skulle kunna bidra till en minskad regelbörda för företagare.

De myndigheter som får lägst omdöme vad gäller service och bemötande, såväl som dåliga förtroendesiffror, är i fallande ordning Arbetsmiljöverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Migrationsverket. Försäkringskassan får i år det sämsta resultatet som den uppmätt sedan rankingen började göras för femton år sedan.

− Relativt få företagare har kontakt med Migrationsverket som hamnar längst ner i vår ranking, men de som har det får ingen positiv bild av myndigheten. Det handlar troligtvis om företagare som stött på stora problem när de behövt rekrytera eller behålla arbetskraftsinvandrare i sina verksamheter, säger Helena Fond.

Digitalisering lönar sig

Skatteverket och Bolagsverket varken ökar eller minskar i årets ranking, men står likt tidigare undersökningar stadigt högst i kurs bland företagen både vad gäller förtroende och service och bemötande.  

− Både Skatteverket och Bolagsverket har gjort ett målmedvetet och avsiktligt arbete för att underlätta företagens kontakter med deras verksamheter, särskilt på den digitala sidan. Detta arbete har gett frukt och är en ledande orsak till att företagen ger dem goda omdömen, säger Helena Fond.

 

Fler nyheter från Företagarna