Samhällsengagemang driver välfärdsföretagare
Företagare känner stolthet över att vara jobbskapare och deras bidrag till problemlösning och positiv utveckling i samhället. Det framgår av Företagarnas nya rapport Jobbskaparna del 1: Stolthet och svordom.
Välfärdsföretagare positivt för samhället
Undersökningen visar att entreprenörskapet som en kraft för positiv samhällsutveckling märks extra tydligt bland välfärdsföretagare. De som har en hårdför retorik mot välfärdsföretagare och vill begränsa företagandet i välfärden har anledning att studera rapporten för att lära sig med om drivkrafterna bakom företagandet inom vård, skola och omsorg.
Magkänslan styr
Rapporten visar även att företagare oavsett företagets storlek upplever oro för företagets ekonomi och kostnaden för att anställa. De höga anställningskostnaderna innebär, i kombination med oro för ekonomin, att många inte vågar anställa individer med svag ställning på arbetsmarknaden.
– När kostnaden för att anställa är hög och det är förknippat med en högre oro för företagets ekonomi och ökad regelbörda så är det av största vikt att arbetsgivaren känner att den anställda känns rätt. Vid rekrytering styrs företagare mer av magkänslan än de formella meriterna på ett cv, säger Hanna Cederqvist, expert på kompetensförsörjning på Företagarna.
Växande företag givande
Företagare med anställda finner trots utmaningar företagandet som mer givande inom en rad områden än soloföretagare. Att se företaget växa, att se lönsam utveckling i företaget och stoltheten över vad de byggt är starkare hos denna grupp företagare. De finner även en glädje i att se medarbetare växa och utvecklas, visar Jobbskaparna del 1: Stolthet och svordom.