Tuffare regler för överklaganden kan slå mot småföretagen
Förslaget innehåller två delar, dels om nya regler för sådana upphandlingar som inte styrs av EU:s upphandlingsregler, dels om avgiftsuttag och processkostnadsansvar vid överprövningar.
– Utredningen har gjort ett gediget arbete och hanterat komplexa frågor på begränsad tid.
– Men särskilt processkostnadsansvaret skulle bli ett hårt mot många små företag, som inte kommer våga överklaga utan riskerar att stå rättslösa, säger Företagarnas upphandlingsexpert Ulrica Dyrke som har suttit med som expert i utredningen.
Till största delen balanserat på hemmaplan
Delen som handlar om regler för upphandlingar som inte omfattas av EU:s regler är i allt väsentligt bra och balanserad, anser hon.
– Utredningens förslag till nya nationella upphandlingsregler blir ett regelverk som är mer överskådligt och lättbegripligt, vilket är välkommet. Det balanserar också på ett rimligt sätt mellan intressena av förutsägbarhet och flexibilitet. I vissa delar finns dock skäl att ifrågasätta, såsom den mycket höga direktupphandlingsgränsen på 7 miljoner kronor för vissa särskilda tjänster, säger Ulrica Dyrke.
Ersättningskrav till motpart kan slå mot småföretag
Vad gäller förslaget kopplat till överprövningar av upphandlingar föreslår utredningen att det ska införas en ansökansavgift på 7 500 kronor i mål om överprövning. Man föreslår också att domstolen ska få förordna om att den part som förlorar ska ersätta den vinnande partens kostnader. Det här är förändringar som skulle drabba de många små företagen utan stora plånböcker, anser Ulrica Dyrke.
– Särskilt införandet av sådant processkostnadsansvar skulle kunna få mycket kännbara effekter, eftersom det kan handla om väldigt höga – och svårförutsedda - belopp. Det kommer leda till att små företag inte kommer kunna eller våga överklaga tveksamma krav och andra felaktigheter i upphandlingarna, utan kommer att stå rättslösa, varnar hon.
Klargöranden vore bra
Uppdraget att lägga fram lagförslag om avgift och processkostnadsansvar vid överprövning var tydligt uttryckt av regeringen i direktiven till utredningen. Regeringens ambition är att minska antalet överprövningar av offentliga upphandlingar och detta utredningsuppdrag är ett sätt att uppnå detta.
– Viktigt att komma ihåg är dock att många av bestämmelserna i upphandlingslagarna som trädde i kraft förra året faktiskt behöver klargöras. På många ställen i förarbetena till de nya upphandlingslagarna skriver regeringen att den närmare uttolkningen av bestämmelserna överlåts åt rättstillämpningen – men det lär ju knappast ske om det införs regler som markant ökar kostnaderna och riskerna vid överprövning, konstaterar Ulrica Dyrke.
Fokusera på att effektivisera domstolsprocessen i stället
– Det stora problemet är inte antalet överprövningar, utan att domstolsprocesserna kan dra ut på tiden, vilket drabbar såväl upphandlande myndigheter som leverantörer. Vad man därför bör fokusera på är i stället att effektivisera själva domstolsprocessen. Sådana förslag lades fram av Överprövningsutredningen för några år sedan och är hög tid att genomföra dem, avslutar Ulrica Dyrke.
Remissrunda nästa steg för förslaget
Utredningen har överlämnat sitt förslag till Finansdepartementet. Därefter vidtar en remissrunda, där olika remissinstanser får lämna synpunkter på förslaget.
– Företagarna avser att lämna närmare synpunkter på utredningens förslag under den kommande remissrundan, avslutar Ulrica Dyrke.
Läs mer i utredningsbetänkandet: ”Möjligt, tillåtet och tillgängligt – förslag till enklare och flexiblare upphandlingsregler och vissa regler om överprövningsmål” (SOU 2018:44)