headphones newspaper video-player
Seven Lamooi är grundare av årets bästa revisionsbyrå.

Tre tips från grundaren av årets bästa redovisningsbyrå

11 dec 2018
Seven Lamooi kom till Sverige som båtflykting och driver i dag, tillsammans med sin fru Michelle, den redovisningsbyrå som blivit utnämnd till Bästa redovisningsbyrå, Företagarnas val. Här delar han med sig av sina tips om att bli framgångsrik i sitt företagande.

Fram till för fem-sex år sedan drev Seven Lamooi en traditionell enmanskonsultfirma. I dag är Lamooi Accounting en av Sveriges mest lönsamma redovisningsbyråer. Som ett kvitto på framgångarna har företaget blivit utnämnt till Bästa redovisningsbyrå, Företagarnas val på Visma Accounting Awards.

Digitalisering ger effektivisering 

I motiveringen till priset står det att ”vinnarbyrån utnyttjar digitalisering på flera olika sätt i samarbetet med sina kunder och kan därmed ständigt överträffa kundens förväntningar.” Enligt Seven Lamooi är det ett ständigt arbete med att studera marknaden och applicera det som passar bra i deras verksamhet som kännetecknar Lamooi Accountings arbete med digitalisering:

– Vi har inte automatiskt anammat allt nytt på en gång, eftersom det inte alltid har inneburit att vi blir mer effektiva. Just effektiviteten har alltid stått i centrum, digitaliseringen har mer varit ett verktyg. Exempelvis har tekniken för helautomatiserad bokföring funnits ett tag, men om den inte är tillräckligt bra, så behöver vi fortfarande lägga tid på att kontrollera det som den artificiella intelligensen har gjort. I vissa fall har det alltså inte ännu blivit mer effektivt. Dock dröjer det nog kanske inte mer än fem år innan vi är framme vid det helautomatiserade. Då gör AI i princip allt och vi behöver inte kvalitetssäkra. Vi förbereder oss för detta genom att gå över mer och mer till rådgivande tjänster.

Personalen, kunderna och ägarna 

Effektiviteten märks i hur Lamooi Accounting har vuxit sedan starten. För Seven Lamooi är det viktigt att hålla fokus på tre ben för att få ett företag att växa hållbart: personalen, kunderna och ägarna.

– Jag predikar ofta "de tre benen" för mina anställda och när jag är ute och kör föreläsningar i företagande. Personalen, kunderna, ägarna, alla tre delar måste vara nöjda och glada. Det räcker inte att ägarna, det vill säga företaget, tjänar en massa pengarna, men personalen har en stressig miljö, eller att kunderna känner att de inte få ut värdet av det de betalar. För att det ska vara hållbar krävs det att företaget har god lönsamhet, personalen har en bra arbetsmiljö och känner att de kan utvecklas och gör nytta, och kunderna ska känna att det är fantastiskt bra att vara kunder hos oss, säger Seven Lamooi.

Från båtflykting till prisad företagare 

När Lamooi Accounting vann utmärkelsen Bästa redovisningsbyrå, Företagarnas val, lyfte Seven Lamooi själv upp sin bakgrund som båtflykting. Familjen, som har kinesisk bakgrund, tvingades fly från Vietnam efter kriget och kom efter utmanande strapatser till Sverige 1980.

– Att komma med sin familj till ett nytt land som flykting och att växa upp relativt fattigt är såklart tufft, men jag kände aldrig under min uppväxt att jag hade sämre förutsättningar än någon annan att lyckas. Det var tack vare att vi fick ett fantastiskt mottagande av Sverige när vi kom och att mina föräldrar aldrig fick mig att känna att vi var fattiga, även om jag nu i efterhand vet att vi var väldigt fattiga.

Erfarenheten av att ha varit båtflykting har sina spår.

– Jag tror att min bakgrund har färgat min personlighet, och därmed mig som företagare, i det avseendet att jag är oerhört envis, alltid sätter höga mål och stor press på mig själv och kan arbeta väldigt, väldigt hårt för att nå mina mål säger Seven Lamooi.

Seven Lamoois tre råd till småföretagare

  1. Skriv ner dina mål varje morgon. Vad är viktigt för just dig i ditt företagande, för dig privat eller din familj?  Skriv 10-20 mål. De kan vara samma varje dag. Skriv ner dem, fokusera på dem och inget annat. Varje dag. Det kommer att ge så mycket på lång sikt.

  2. Få in tänket med de tre benen: personalen, kunderna, ägarna. Alla tre ben ska vara nöjda. Har man personal är det bra att få den mentaliteten tidigt i deras anställning, att de inte bara ska tänka på sig själva, eller på kunderna, men även på företagets lönsamhet.

  3. Passionen. Få in passionen i ditt arbete, brinn för det du gör. Om du gör något du inte riktigt har passion för, och inte kan byta bransch, hitta nya arbetssätt, nya system, nya kunder, som kan få dig att ha kul och hitta passionen i det du arbetar med. Vi gjorde exakt så, gick från att vara en tråkig traditionell byrå till att vara branschledande gällande att hitta nya sätt att jobba på.
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD