För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Halvår med de nya upphandlingsreglerna - vad gillar vi, vad ogillar vi?

Publicerad 5 jul 2017
Vid årsskiftet infördes  nya upphandlingslagar med syfte att förenkla, även om många menade att det skulle bli krångligare. Vad har blivit bättre och vad har blivit sämre och för vilka parter? Vad ser vi för framtid efter de sex första månaderna av ny lagstiftning inom offentlig upphandling?

De nya upphandlingsreglerna - vad har blivit bättre, vad har blivit sämre? - var temat för ett seminarium där Företagarnas upphandlingsexpert Ulrica Dyrke medverkade under tisdagen.

Det blev framför allt fokus på de nya bestämmelserna om arbetsrättsliga hänsyn. Majoriteten av paneldeltagare verkade inte se några större problem med dessa regler. Ulrica Dyrke pekade dock på att de nya reglerna innebär en komplex ordning som innebär stora utmaningar för både upphandlande myndigheter och företag.

- Särskilt små företag utan kollektivavtal riskerar få mycket svårt att praktiskt hantera detta, vilket vore mycket olyckligt. Många kollektivavtal och bristande transparens i fråga om avtalens faktiska innehåll är viktiga orsaker till detta. Och frågan om hur villkoren ska kunna följas upp under kontraktstiden framstår oklar, säger Ulrica Dyrke.

Ulrica Dyrke framhöll också att upphandlande myndigheter bör hantera de verktyg de fått i upphandlingsregelverket med omdöme, för att få in många anbud och kunna göra bra affärer.


Fler nyheter från Företagarna