Upphandlingens villkor på sin spets
Text och foto: Mia Berglund
Tydliga upphandlingsregler, uppdelade upphandlingar och dialogmöten tidigt i processen är alla viktiga ingredienser i en lyckad upphandling.
Civilminister Ardalan Shekarabi beskrev regeringens stora satsning på att lyfta upphandlingsfrågor genom att bland annat skapa en helt ny upphandlingsmyndighet.
– Upphandlingar är ett prioriterat område för regeringen. Offentlig upphandling är viktigt för tillväxten ur ett regionalt perspektiv.
De nya upphandlingsreglerna och upphandlingsmyndigheten ska även minska den otydlighet och brist på kunskap som idag finns kring offentlig upphandling.
Anna Lipkin, Upphandlingsmyndigheten, berättade att de har startat en helpdesk och gett ut en digital handbok med svar på de vanligaste frågorna.
– Sedan gränsen för direktupphandlingar höjts till 505 800 så har frågorna kring de affärerna ökat markant.
Ellen Hausel Heldahl, Svenskt Näringsliv, menade att ett stort problem idag är att upphandlare inte alltid förstår det man upphandlar.
– Det blir för stort fokus på lägsta pris och krångliga ska-krav. Alla ska-krav ska vara relevanta. Det kan inte ställas orimliga krav om till exempel omsättning och erfarenhet som inte är relevanta i sammanhanget. Man måste systematiskt jobba med dialog och ta fram en metod för tidig dialog.
Både Svenskt Näringsliv och Företagarna är dock kritiska till de nya kraven på kollektivavtals-liknande villkor vid upphandlingar.
Ulrica Dyrke, Företagarna, menade att likabehandlingsprincipen måste gälla.
– Småföretagen måste kunna vara med på samma villkor, fast de inte har kollektivavtal.
Hon påpekade att 60 procent av alla företag inte har kollektivavtal och ska då kunna visa på liknande villkor som kollektivavtal.
Dagen avslutades med att företagarna fick träffa upphandlare och prata om aktuella och kommande upphandlingar i regionen.