podcast news play företagaren I media förmån faq

Örebroåkeriets förtvivlan: "Hur ska vi ro det här i land?”

Just nu går luften ur hela transportbranschen efter de skenande drivmedelskostnaderna. Regeringens drivmedelsstöd är en besvikelse menar flera av länets åkeriföretag.
Publicerad 16 mar 2022
Foto: Privat

Drivmedelskostnaderna har ökat dramatiskt under en längre tid men skenat sedan Ryssland invaderade Ukraina. Liselotte Eriksson Dahl är vd för åkeriet E.V. Eriksson Transport och är en av många som oroas av de kraftigt ökade priserna på drivmedel. Det handlar om stora belopp som de tvingas ligga ute med. 

- Det är logiskt, när man bedriver en åkeriverksamhet så måste man ju tanka. Annars stannar det upp helt och hållet och det går fort nu, pengarna sinar, förklarar hon och fortsätter:

- Om det går plus minus noll är det illa nog för det finns ingen framtid i det. Men om man rent krasst tvingas betala för att åka ut till kunden då har vi verkligen ett problem, säger Liselotte. 

Stöd som riktar sig till privatpersoner och inte till företagare

På måndagen presenterade regeringen ett paket av åtgärder för att motverka effekterna av de höga priserna på el och drivmedel. Bland annat att drivmedelsskatten sänks till den lägsta tillåtna EU-nivån. Det gör pris vid pump drygt 1,30 kronor lägre, från i Juni. Denna sänkning sker utöver skattesänkningen på 50 öre som ska börja gälla i maj.

- Vi måste ju få kostnadstäckning. Drivmedelspriserna har senaste tiden varit våra största kostnader men nu har det stuckit iväg något otroligt. Det kändes som att det inte var ett stöd för vår verksamhet, utan riktat till privatpersoner, menar hon. 

Och att den tillfälliga skattesänkningen inte heller börjar gälla förrän i maj och åtgärdspaketet i början av juni, gör att det känns än mer tungt för flera av länets åkerier.

- Det är ju inte nu vi får stödet, vem vet hur mycket mer priserna hinner gå upp under den här tiden? Vi är i mitten på mars, säger Liselotte något uppgivet. 

Pandemi och dieselstölder försvårar

Covid-19 har också satt sina spår i verksamheten berättar Liselotte Eriksson Dahl och förklarar att verksamheten dessutom försöker återhämta sig från pandemin:

- Vissa uppdrag hade en stor nedgång i godsmängd, men behövde ändå genomföras. Vi drabbades hårdast mot slutet av pandemin och då framförallt av ökade sjukskrivningar. 

I takt med att drivmedelspriserna ökar har även dieselstölderna gjort det. Och inte heller här är Åkeriföretaget fredat. 

- Det är jättesvårt att skydda sig från stölderna. Vi har både stängsel, lås och övervakning men har trots det blivit utsatta för detta.

Läs mer om hur drivmedelspriserna kan sänkas här!

Fler nyheter från Företagarna

Ovärdigt pensionsdrama

Företagarna oroas över att partierna ägnar sig åt en budstrid som äventyrar hela pensionssystemet, i stället för att agera långsiktigt och principfast.

Företagarnyheter från hela Sverige


Lyssna på Företagarpodden

Krönikor från våra politiska experter

Möt tre av Sveriges 500 000 jobbskapare

Företagarna Granskar

Granskning: Regelbörda

Det borde vara lätt att göra rätt men regelbördan är fortfarande en av de största utmaningarna för landets företagare. Hotellägare Thérèse Liljeqvist en av dem.