headphones newspaper video-player

Debatt: "Allt färre kvinnor väljer att starta företag"

Allt färre kvinnor väljer att starta företag och oftast i mindre skala än män. Det visar en färsk rapport som tagits fram av Europe Enterprise Network (EEN), Almi Mälardalen och Företagarna på uppdrag av Tillväxtverket.
Publicerad 3 mar 2021
Foto: Shutterstock

För att vända den nedåtgående trenden behövs en djupare förståelse för hur kvinnor driver företag och deras förhållningssätt till finansiering och tillväxt, skriver ÖrebroKuriren.se.

− Egentligen borde vi inte behöva prata om kvinnors företagande utan bara om företagande, men vi ser att kvinnor inte har samma tillgång till marknaden som män, säger Lina Skandevall, Företagarnas expert på kvinnors företagande.

Rapporten fastslår att det behövs ett nytt sätt att arbeta på för att kapitalet ska nå fler kvinnor som driver företag. Banker, stödorganisationer för företag och andra finansiärer måste samarbeta för att skapa riktade insatser för kvinnor som driver företag. 

– Vi behöver fler växande företag som drivs av kvinnor. Men för att det ska bli verklighet behöver vi som investerar i företag förstå hur kvinnor som driver företag ser på finansiering, vilka hinder som finns och hur dessa hinder elimineras, säger Carina Lahall, Almi Mälardalen.

Läs mer om rapporten här! 

Fler nyheter från Företagarna

Småföretagare tar över när Findus ger upp

Efter 20 år tillsammans på Findus blev Bengt Gunnarsson och Göran Claesson av med jobbet. Nedläggningen av det anrika företaget var oväntad. Men slutet på anställningen blev början till egen verksamhet. Nu satsar de på närodlad frukt och grönt i nordvästra Skåne.

Granskning: Regelbörda

Det borde vara lätt att göra rätt men regelbördan är fortfarande en av de största utmaningarna för landets företagare. Hotellägare Thérèse Liljeqvist en av dem.

Korttidsstöd öppet för ansökan

Ansökan om stöd till korttidsarbete är sedan den 29 mars öppen igen. Företagarna tagit fram ett verktyg så att du kan räkna ut korttidsstöd per anställd.

Guide: Våga ta steget!

Pandemin fick Jokkmokks världsberömda marknad att växla från folkmyller till webbhandel. Det visar hur det digitala klivet kan rädda såväl företag som 416-åriga traditioner.

Plötsligt var ”Nowhere” överallt

Dryck som ändrar samhällets inställning till alkohol i en unik restaurangupplevelse i skogen. Det är eventet som nominerats till ett prestigefyllt pris. Fast egentligen handlar ...

Mer från hela Sverige


Coronakrisen


Krönikor