För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Pang vill inspirera Piteborna till nya matupplevelser

Publicerad 17 okt 2022
Trender på TikTok och en längtan efter asiatisk mat i svenska hushåll bidrar till Pang Mool-Arees framgång med sin populära livsmedelsbutik.
Foto: Sofia Blad

Pang Mool-Aree startade Siamsquare 2018 genom att överta en livsmedelsbutik på BackCity-området. Innan dess var hon stamkund i den redan befintliga butiken som ägdes av en kvinna som flyttade till Sundsvall.

- När hon berättade att hon skulle sälja så undrade jag vart jag nu ska köpa min mat och kvinnan svarade med att jag borde ta över butiken, berättar Pang.

Pang kom hem till sin man den dagen och frågade skämtsamt om han tyckte att de skulle köpa butiken och svaret blev till hennes förvåning ja. Två dagar senare gick de till banken och butiken blev hennes.

- Det kommer fortfarande in kunder som frågar om det är nyöppnat, säger Pang.

Hon menar att marknadsföringen behöver uppdateras lite och vill byta ut skylten från svart-vitt till färg. Hon skulle även gärna vilja marknadsföra sig på sociala medier, men tycker att det är lite obekvämt framför kameran än så länge.

- Jag kanske vänjer mig, vi får se om jag dyker upp på TikTok snart, säger hon och skrattar.

Asiatisk mat har blivit trendig

Från början hade butiken 50% av kunderna från Thailand och 50% svenskar, nu är det övervägande svenskar eftersom den asiatiska maten blivit så trendig att laga. Jenny Walldén som slog igenom på Mästerkocken har inspirerat många svenskar till det thailändska köket.

- Många kunder vill ha nya och spännande recept, det märks att man vill experimentera och testa nya smaker, vilket är jätteroligt. Många frågar efter mat som inte är så stark, men jag har alltid ätit väldigt stark mat så för mig är inget starkt och det gör det lite svårt att vägleda just där, berättar Pang.

Siam Square har fått bra omdömen och många Pitebor värdesätter att utbudet skiljer sig så mycket från Piteås andra mataffärer.

- Det är väldigt populärt med koreansk och japansk mat i Sverige, så det behövs verkligen en sådan butik även här. I Luleå finns det fyra asiatiska butiker, men i Piteå finns det bara en, förutom en butik i Luleå som kör ut varor till Piteå en gång i veckan. Det konkurrerar ju lite med min butik, säger Pang.

Trender på TikTok bidrar till framgång

Många Piteåbor vill äta mycket nudlar och dumplings. De senaste mattrenderna som Pang märker av är softbuns och de berömda TikTok-nudlarna, med bland annat vårlök och soja. Trenderna är en stor anledning till att butiken går så pass bra. Trots butikens ljusa framtidssikt drömmer Pang om ett annat yrkesliv, ett där hon kan kombinera nuvarande affär med hennes utbildningsbakgrund.

- Jag vill ha kvar butiken, men ha personal som arbetar här så att jag kan arbeta med min passion. Jag har nämligen studerat design och skulle vilja arbeta inom den branschen eller ta en masterexamen inom området. Att få arbeta med design och samtidigt få ha kvar matbutiken och erbjuda Piteåborna ett bredare matutbud vore det optimala, menar hon.

Pangs butik Siamsquare hittas på BackCity intill KungSängen, Arken Zoo och salongen Hårfint.

Text: Sofia Blad

Taggar
Fler nyheter från Företagarna