podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Otrimmade skägg lockade Abdulla till Piteå

Publicerad 21 nov 2022
Barbershop har utformat ett koncept i Piteå som sticker ut från mängden. Salongen riktar sig till herrar i första hand, och erbjuder kunderna klippning och skäggtrimning i gallerian i centrala Piteå.

- Anledningen till att jag valde att nischa mig mot herrklippning var både för att sticka ut bland konkurrenterna på marknaden och för att jag har ett intresse inom herrklippning. Det är vanligt i våra hemländer att man har en barbershop och att man går till frisören och klipper håret och skägget väldigt ofta, berättar Abdulla Jamal som äger salongen.

Såg ett behov i Norrbotten

Abdulla utbildade sig till frisör i Göteborg 2014 och år 2017 fick han ett erbjudande om att hyra en lokal i Gallerian i Piteå. Idag är han glad över att han tackade ja och satsade på att öppna i norra Sverige. Han såg ett stort behov i Norrbotten, där många män hade stora otrimmade skägg.

- Det var min första tanke när jag fick idén om att starta en salong här, att många faktiskt bar skägg. Det fungerar jättebra att ha en salong i en galleria, vi har endast drop-in och det är uppskattat bland våra kunder, men om man absolut vill boka tid så går det såklart, menar han.

Idag har salongen flera anställda och ett gott rykte i Piteå. Abdullah har även en salong i Halmstad och en i Älvsbyn.

- Salongerna i Halmstad och Älvsbyn saknade också konkurrenter då vi öppnade och båda företagen går bra, berättar Abdulla Jamal.

Kompetensbrist är en utmaning

Att öppna fler salonger är dock ingenting som lockar Abdulla.

- Det är jättesvårt att få tag på personal, det finns inga utbildningar för herrklipp där man lär sig klippa alla herr-frisyrer och det gör att vi måste utbilda personalen själva, säger han.

Trenderna inom herr-frisyrer beror ofta på vilka frisyrer personer inom sportvärlden har.

- Precis som hockeyfrillan förr i tiden så sätts trenderna ofta inom sportvärlden. Det ser vi tydligt. Svenskar färgar mer sällan än utlandsfödda med mörkt hår, för vi behöver täcka grå hår lite mer, menar Abdulla.

En moBIL frisörsalong

Under coronatiden skaffade Abdulla Jamal en skåpbil som han renoverade till en frisörsalong.

- Det var väldigt uppskattat att vi kunde komma hem till kunderna och klippa dem på ett mer smittsäkert sätt, berättar han.

Efter den värsta tiden i pandemin började Abdulla fundera på hur man skulle kunna ta vara på frisör-bilen i framtiden.

- Jag fick idén om att vi skulle kunna använda den på festivaler och marknader, där vi kan ta emot drop-in-kunder på plats, berättar han.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna