För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Uppmaningen: "Viktigt att fortsätta sprida hopp"

Publicerad 5 maj 2020
Att allting förändrades över en natt är Per Karlsten den första att skriva under på. Sedan 2012 har han bedrivit konferens och restaurangverksamhet på det anrika Nyköpingshus, där middagar, fester och bröllop ägt rum i över 700 år. Vad som sker nu lär säkerligen också gå till historien, då Per i början av mars fick se sin mailbox full och telefon nerringd av företag och sällskap som ville avboka sina konferenser, kickoffer & middagar.

Trots allt som skett vill Per tro att den rådande situationen i slutändan kommer att föra någonting gott med sig, ”Det är många av oss som redan nu ser hur snabbfotade kommunen är när det väl kommer till kritan. Förhoppningsvis är det något följer med även efter att krisen är över”

Hur såg din verksamhet ut innan coronavirusets intåg?

Under årens gång har vi sakta men säkert byggt upp verksamheten och totalt haft sju anställda, med varierande anställningsgrad. Vi hade en bra höst och inledde även året starkt, vilket inte hör till vanligheterna i vår bransch, då januari och februari brukar vara tomma månader. Att vi ändå hade kontinuerliga bokningar under den tiden har underlättat enormt såhär nu i efterhand.

Det ska också nämnas att många av mina kollegor i branschen redan nu står inför ruinens brant och mår otroligt detta över detta.

Har din verksamhet påverkats av Coronakrisen och iså fall, har du tagit del av några av de riktade stöd regeringen presenterat?

Vi har egentligen tagit del av de flesta stöd som presenterats. Vi korttidspermitterade samtliga medarbetare så fort tillfälle gavs den sjunde april, då vi märkte att avbokningarna bara strömmade in i början av mars. Många förväntade sig även att inte behöva betala för sin bokning, vilket givetvis satte oss i en tuff sits, då vi förbereder oss för gästers besök i rätt lång förväg.

Jag har drivit företag i många år och min upplevelse är att detta är något som är betydligt tuffare än finanskrisen 2008. Det här är en helt annan sorts kris då den präglas av så mycket osäkerhet. Vi vet ju så lite om framtiden. Inte många företag har möjlighet att klara sig med nollinkomst, även med ”lånad lägre kostnad”.  så den brinnande frågan är ju – hur länge är det möjligt att klara sig?

Jag vill verkligen passa på och lyfta vikten av att verkligen läsa det finstilta när det kommer till att omförhandla avtal under rådande situation. Vi var själva med om att bli erbjudna tre månaders paus på ett avtal med ränta, men upptäckte då att man förlängt rådande avtal med tolv nya månader. Det är otroligt viktigt att man även nu ser till att granska nya avtalsförslag.

Det nyligen presenterade omsättningsstödet är ett steg i rätt riktning som förhoppningsvis kommer att hjälpa många företagare som upplever tuffa tider just nu.

Upplever du att kontakten med berörda myndigheter fungerat bra så här långt? Har det varit enkelt att ”göra rätt” för sig som företagare?

Både och skulle jag säga, kontakten med Tillväxtverket har vart klockren, vilket jag blev överraskad av. På förhand var jag skeptisk till att alla deras system skulle klara av det enorma tryck som väntades. Men det gick bättre än väntat.

Första dagen för ansökan om korttidspermittering var den sjunde april, men redan innan hade vi fått information kring vad för slags information som skulle presenteras vid ansökan. På så vis stod vi väl förberedda när det väl var dags för ansökan. Handläggningstiden var även den väldigt snabb. Vi skickade som sagt in allt material den sjunde april och redan annandag påsk hade vi fått besked.

Gällande Skatteverket har det vart lite mer omständigt. Även där var vi snabba med att skicka in all efterfrågad information gällande att pausa skattekontot. Vi fyllde i all information och fick bekräftelse på att den var emottagen, men en vecka senare fick vi ett nytt mail kring att ett tekniskt fel skett, varav vi var tvungna att skicka in allt igen, så där väntar vi fortfarande på svar.

Att det är viktigt att kommunen och dess företagare krokar arm i svåra tider likt dessa är det få som argumenterar emot – hur upplever du att din dialog med kommunen fungerat så här långt?

Jag har bara gott att säga om kontakten jag haft med Nyköpings kommun. Väldigt snabbt inpå krisen kontaktade dem mig och ställde frågan huruvida jag, tillsammans med i princip samtliga intresseorganisationer på orten, ville vara med i en krisgrupp, utifrån min roll som förtroendevald i Företagarna Nyköping-Oxelösund. Vi har sedan dess haft möten varje vecka där vi företagare fått komma med inspel och idéer kring de beslut som tas.

Mycket har skett snabbt med tanke på dessa möten, ett samarbete runt ett kriscenter med jourtelefon sjösattes direkt.  vi ser att kommunen gett anstånd på hyran tre månader framåt i de fastigheter som de äger, samtidigt som de även tagit bort kostnader för att möjliggöra för uteserveringar att öppna upp, samt fri parkering i centrum.

På ett personligt plan är det mentalt jätteviktigt att bara sitta med och lyssna på mötena. Man får dels den absolut senaste informationen, samtidigt som det skapar en känsla av att man inte står ensam i stormen.

Förutom att driva ditt företag är du som sagt även styrelseledamot i Företagarna Nyköping Oxelösund, vad säger de medlemmar ni haft kontakt med?

Det är oerhört spridda skurar. Givetvis är det många mår väldigt dåligt då de lider av stora intäktsbortfall, framförallt inom besöksnäringen, men samtidigt är inte allt nattsvart. Många företagare vi haft kontakt med går nästan ännu bättre i dessa tider, så som träfirmor och företag som sysslar med trädgårdsverksamhet, men det är som sagt såklart branschberoende.

Det är viktigt för oss att belysa det faktum att många småföretagare sadlar om i dessa tuffa tider för att hjälpa till där det behövs som mest. Ett företag som till vardags sysslar med plastproduktion har lagt otroligt mycket tid och verksamhet till att producera skyddsvisir som nu används inom sjukvården. Jag tycker detta visar på mycket av det samhällsengagemang som finns hos många av oss företagare ute i landet.

Sedan finns det väl en sanning i att samhället samlas under tider av kris. Vi ser att uppmaningarna kring att handla lokalt verkligen uppmärksammats av invånarna här i Nyköping. Det känns verkligen som att folk förstår vilka svåra tider många av oss upplever för stunden. Det värmer verkligen.

Hur ser du på framtiden givet allt som skett?

Jag tror att det finns en risk att många företagare kommer uppleva en lång och slö start när samhället väl börjar röra sig mot ett normalläge igen. Då kommer man stå där med uppgiften att hålla verksamheten flytande samtidigt som vi ska betala tillbaka de skulder som tillkommit under dessa kristider. Om skatteskulder börjar läggas på hög samt exempelvis brygglån och anstånd riskerar många företag stora negativa ekonomiska konsekvenser långt framöver. Och det med redan små marginaler i verksamheten.

Dessutom så har man bara en anläggning, ens personal kan bara jobba ett visst antal timmar och man kan ju knappast heller ta dubbelt betalt. Många kommer befinna sig i en rävsax som behöver lösas.

I slutändan vill jag ändå tro att politikerna förstår hur viktiga vi småföretagare är och hur många av oss som upplever den värsta krisen någonsin. Jag kan inte tänka mig annat än att staten går in och tar sitt ansvar genom att exempelvis avskriva skulder.

Vad kan man som privatperson göra för att hjälpa sina lokala företagare i dessa tider?

Om det är någonting som borde spridas ut till allmänheten är det att fortsätta boka för framtida nöjen. Planerar du en kickoff med företaget, en helkväll med kompisgänget eller en fest på midsommar? Boka in det! Du kommer tveklöst att göra en företagares vecka på detta vis samtidigt som du ger hen något att se framemot.

Vi är ofta flexibla och kan se till att ordna arrangemang utifrån de rekommendationer som finns. Skulle man ändå behöva avboka brukar det finnas goda möjligheter att hitta nya datum. Jag tror det är otroligt viktigt att ge företagare runt om i landet något slags hopp att klänga sig fast vid.

Regionkontoret tackar Per för att han tog sig tiden att berätta om sina upplevelser under rådande pandemi. Kika gärna in på Nyköpingshus hemsida!

Fler nyheter från Företagarna