podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Debatt: Underlätta för småföretag att vara med i upphandlingar

Publicerad 7 aug 2023
Saker vi inte redan vet kan ofta kategoriseras som trivia. Frågor och svar, eller svar och frågor som i tv-programmet Jeopardy, skriver Företagarnas experter Eva Cooper och Magnus Johansson i en debattartikel på Arbetarbladet.

Vi vill uppmana alla som har en roll som offentliga beställare att göra allt de kan för att underlätta småföretags medverkan i upphandlingar, skriver Företagarnas regionchef Eva Cooper tillsammans med kollegan Magnus Johansson, expert på offentlig upphandling i en debattartikel på Arbetarbladet. Småföretag står inför olika utmaningar som kan påverka deras verksamhet och tillväxt, inte minst kopplat till offentliga kontrakt. Samtidigt ska den offentliga affären bidra till högre grad av hållbarhet, vilket resulterar i att allt fler krav ställs i offentliga upphandlingar:

1. Komplexa krav: Offentliga upphandlingar kan innehålla nivåer av krav på hållbarhet och miljöprestanda. För småföretag kan det vara svårt att förstå och uppfylla dessa krav, särskilt om resurser och kunskap saknas om saker som hållbarhetsstandarder och certifieringar.

2. Hållbarhetskostnader: Att implementera hållbarhetsåtgärder kan vara kostsamt för småföretag. Investeringar i energieffektiva system eller hållbara material kan kräva betydande kapital.

3. Tillgång till information: Småföretag kan ha svårt att få tillgång till rätt information om hållbarhetskravens räckvidd i offentlig upphandling. Det är utmanande att hitta och förstå och tolka de dokument och riktlinjer som styr upphandlingsprocessen.

Fler nyheter från Företagarna