För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Bonus-malus eller malus-malus?

Publicerad 19 okt 2020
Regeringen satsar nära 10 miljarder på grön återhämtning. Med förslagen försöker man pressa fram en omställning utan att ge företagen förutsättningarna som krävs. Företagarnas Eva Cooper och Philip Thunborg ger rött ljus till regeringens gröna förslag.

Regeringens budgetproposition för 2021 innehåller bland annat 9,7 miljarder kronor i satsningar på grön återhämtning. En del förslag slår dessvärre hårt mot landets småföretagare. 

Företagare anser att valet av tjänstebil är deras största möjligheten att minska sin klimatpåverkan men nu väntas regeringen höja förmånsvärdet upp mot 25 procent. En del företag som har valt att investera i dyrare men mer miljövänliga alternativ, som elbilar, straffas nu med förslaget om ökad beskattning av tjänstebil. 

Bonus-Malus-systemet som i stora drag innebär att miljövänligare bilar erhåller en bonus och bilar med höga koldioxidutsläpp tas en förhöjd fordonsskatt ut. Det finns flera problem med systemet idag, oförutsägbarhet, orättvisa förutsättningar mellan stad och landsbygd såväl som skillnader vad gäller företagens möjlighet att investera i dyrare alternativ.

Om utvecklingen ska drivas av skatter måste infrastrukturen finnas på plats så att inte företagen straffas oavsett hur de agerar.

Gävleborgs företagare är redo att delta i övergången mot en mer klimatsmart framtid. Politiken bör hjälpa dem i detta, inte motarbeta dem.

Skriver Philip Thunborg, expert hållbarhet och infrastruktur på Företagarna och Eva Cooper, regionchef, Företagarna Gävleborg.

Läs artikeln på helahalsingland.se 

Fler nyheter från Företagarna