För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Höga böter hotar om Anna minskar öppettiderna

Publicerad 14 apr 2020
Anna Lundberg har under senaste månaden tvingats jobba 58 timmar i veckan för att hennes företag ska klara krisen. Bristen på kunder och en fastighetsägare ovilja att vara flexibel gör att hon nu går på knäna.
Anna Lundberg

– Stora rädslan är… Vad händer om jag blir sjuk? säger Anna Lundberg på Kalas & Co.

Butiken Kalas & Co ligger i Gallerian Nian i Gävle, och är mer än en butik. Anna Lundberg startade upp sin verksamhet 1991.

– Jag är dansbandsmusiker från början, och genom Kalas & Co gör jag lite allt möjligt. Jag anordnar event och arbetar som dekoratör och sminkös. Jag är glad att jag har mina timanställda och praktikanter från stylistlinjen. Jag älskar att göra människor glada, säger Anna Lundberg.

Hon tycker att företaget har gått bra. Vinsterna har varit små, men glädjen desto större. Fram till i mars 2020, då coronaviruset drog fram som ett mörkt moln.

58-timmars arbetsvecka

I Gallerian Nian minskade antalet kunder rejält, och den förlorade inkomsten gjorde att Anna Lundberg tvingades låta sina timanställda gå. Nu stod hon själv i butiken, med 58-timmars arbetsveckor.

Gallerian förvaltas av fastighetsägarna CBRE Global Investors som driver flera gallerior i Stockholm och Gävle, och har beslutat att butikernas öppettider inte får ändrats. Sedan 16 mars bötlägger de butiker som håller stängt i tjugo minuter eller mer under de ordinarie öppettiderna. Vitet ligger på 21 000 kronor.

– De stora butikskedjorna stänger ändå ett par timmar tidigare varje kväll i tron att de inte kommer att tvingas betala, men jag vågar inte chansa för jag skulle gå i konkurs på fyra dagar, säger Anna Lundberg.

Vakter rapporterar

Hon berättar att vakterna i gallerian haft som uppgift att rapportera om någon butik inte följer reglerna.

– Jag har ingen toalett i min butik så jag behöver stänga för att gå på toaletten. I ett sådant läge ska man ringa hit en vakt, men den här gången hade vakterna annat för sig, så jag satte en lapp på dörren en dag om att jag hämtade varor. När jag kom tillbaka stod en vakt och tog kort på lappen. Jag tänkte "Åh nej, jag vill inte böta!" I torsdags togs det förbudet bort, så nu får vi gå på toaletten, säger Anna Lundberg.

Hon känner att hon inte nått fram till fastighetsägarna. Just nu förhandlar CBRE om hennes önskan om att få minska sina öppettider eller stänga igen butiken och bara ha catering/ballongbud, för att inte gå i konkurs.

Hennes stora rädsla är att hon skulle bli sjuk.

– Om jag känner förkylningssymptom måste jag stanna hemma, och om jag skulle vara borta i 14 dagar måste jag böta 294 000 kronor. De här tankarna gör att jag ligger vaken på nätterna, säger Anna.

Söker ny lokal

Hon söker nu efter en annan butikslokal.

– Jag behöver en lokal där jag kan ha en dialog med fastighetsägaren. Här får jag inget gensvar, säger Anna Lundberg.

Samtidigt känns det dystert att behöva lämna gallerian Nian.

– Jag har jobbat i gallerian i många år och varit den som arrangerat barnevent med olika figurer. Barnen känner igen mig när jag kommer. Så jag är besviken på att fastighetsägaren inte har någon vilja att hjälpa mig. Superledsen är jag. Känslan är att de kanske inte vill ha mig här, säger Anna Lundberg.

Experten: Samarbeta!

Helena Fond, politisk expert på Företagarna, uppmanar till samarbete.

–I detta krisläge behöver alla, stora som små, hjälpas åt för att rädda så många företag det bara är möjligt. Att se att stora bolag inte drar sitt strå till stacken är under all kritik.

Hon får medhåll av Företagarnas regionchef i Gävleborg  Eva Cooper.

– Välskötta bolag som Kalas & Co ska inte behöva krävas på enorma viten för att man inte kan hitta en pragmatisk lösning för öppettider i kristid.

Vi har försökt nå CBRE för en kommentar.

Fler nyheter från Företagarna