För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Linnéas hållbara innovation kan skapa tusentals jobb till kvinnor i Afrika

Publicerad 8 mar 2022
Möt hållbarhetsentreprenören Linnéa Falkinger från Leksand. En miljövisionär som utmanar dagens veganprodukter med det unika växtbaserade köttalternativet Cashewmeetly. En restprodukt från cashewnötsproduktionen som i dag blivit en cirkulär affärsidé som skapar jobb åt arbetslösa kvinnor i Afrika och som återinvesterar i landets småföretagare och ungas utbildning.
Foto: Privat.

Resan började för närmare 23 år sedan när Linneá Falkinger, 39, åkte till  Senegal i Västafrika tillsammans med sin pappa. Det blev startskottet på vad som i dag blivit en vegosuccé i Sverige och andra delar av Europa. Linnéa förälskade sig i landet Senegal och återvände som 16-åring för att ge sig ut på resande fot ensam. Hon hade snart lärt sig behärska ett av landets stamspråk Mandinka, något som utmynnade i att hon kunde bidra till att bygga upp olika plattformar för att stötta lokalbefolkningen. 

- Jag jobbade till en början som reseledare samtidigt som jag pluggade gymnasiet på distans. Helt plötsligt med hjälp av mina nyfunna språkkunskaper kunde jag hjälpa till med all möjlig form av volontärarbete. Bland annat agera tolk åt volontärarbetande vårdpersonal, rädda gatuhundar, stötta våldsutsatta kvinnor men också hjälpa till att förlösa barn på det lokala bysjukhuset, berättar Linnéa. 

Fick av en slump smaka på förädlat cashewäpple 

Genom åren har Linnéa som i dag lever tillsammans med sin Senegalesiska man och fyra döttrar, bedrivit ett bed and breakfast samtidigt som de öppnat upp sitt hem åt hemlösa barn och stöttat flera av byns entreprenörer i deras företagande och arrangerat temaresor för svenska turister till Senegal. 

- I Senegal är många egenföretagare och de allra flesta jobbar som bönder eller inom fiskeindustrin, berättar hon. 

Så kom den där dagen för drygt tre år sedan då Linnéa Falkinger och hennes man åt middag hos ett par vänner och fick smaka på en otroligt god gryta. 

- Jag trodde detta var en köttgryta men det visade sig vara helt växtbaserat, den var nämligen gjord på cashewäpplen. Jag blev otroligt överraskad, säger hon. 

Cashewnöten, som egentligen är ett frö växer på en paprikaformad falsk frukt som vi kallar för Cashew äpple. Ett äpple som är otroligt näringsrikt men som inte tas tillvara på. Bara i Afrika ruttnar uppskattningsvis 16 miljoner ton cashewäpplen bort varje år i samband med skörden av cashewnötterna. 

- Det var några Senegalesiska kvinnor som ville försöka ta tillvara på äpplet som annars går helt till spillo. De prövade sig fram och tillslut hittade de ett sätt att förädla äpplet på, som vi sen tillsammans vidareutvecklat till den produkt vi fått fram idag, berättar Linnéa Falkinger. 

Bara fem procent av arbetstillfällena stannar i Afrika

Cashewnötsindustrin ökar stadigt för varje år och närmare 60 procent av all världens cashewnötter kommer från just Afrika men trots detta sker majoriteten av produktionen i andra länder. 

-  Bara fem procent av arbetstillfällena stannar i produktionsländerna och det var här jag kände att jag måste göra någonting, jag hade ju trots allt en fot i Europa och en fot i Senegal, förklarar hon. 

Äpplet har, till skillnad från många andra växtbaserade alternativ, ingen konstig bismak och en naturlig god textur vilket gör att man inte behöver addera onödiga tillsatser. Cashewmeetly består alltså enbart av en ingrediens, en fullspäckad sådan fylld med bra vitaminer och näringsämnen:

- Det är alltså en produkt som innehåller hundra procent naturligt förädlat cashewäpple, vi har inga tillsatser och det är helt obesprutat vilket gör att både produkten och arbetsmiljön blir än mer hållbar, förklarar Dalaentreprenören. 

Brinner för kvinnors entreprenörskap

Linnéas hjärta brinner lite extra för kvinnors företagande och det var därför hon slog slag i saken genom att tillsammans med dessa kvinnor ta fram varumärket Cashewmeetly. En affärsidé som är en cirkulär, hållbar och social affärsmodell genom hela kedjans förlopp - från jord till bord.

- Vi är ensamma om vår produkt, det är någonting helt nytt och fokus vilar på att skala upp produktionen skapa fler arbetstillfällen åt kvinnor lokalt  i produktionsländerna och se till att hela produkten, från början till slut, blir så hållbar som möjligt, förklarar Linnéa och berättar vidare att produkten dessutom har en hållbarhet på upp till två år från att den torkas.

I dag köper vi cashewäpplena direkt av bönder som och vi förädlar och slutpaketerar på plats tillsammans med ett kvinnligt kooperativ. Sedan säljs produkten både lokalt och globalt dit det skeppas med båt efter säsongens slut för att hålla nere utsläppen så gott det går. Men det stannar inte heller där avslöjar Linnéa:

- En del av vinsten går tillbaka till produktionsländerna för att kunna erbjuda mikrolån till  lokala entreprenörer. Dessutom återinvesterar vi  i barn och ungas utbildningar. 

Återinvesterar i produktionsländerna

Tack vare ett unikt samarbete med Axfood finns i dag den mångsidiga matlagningsprodukten att köpa i över 300 butiker och e-handelsbutiker runt om i Sverige. Den som är på besök i huvudstaden kan dessutom avnjuta en viltskavsgryta på restaurangen ChouChou som ägs av bland annat stjärnkocken Gustav ”Jävligt Gott” Johansson. Visioner för framtiden har Linnéa också:

- Jag hoppas att Cashewmeetly ska bli ett ledande hållbart varumärke för konsumenter runt om över hela världen i den cirkulära, hållbara och sociala affärsmodell vi har byggt upp idag som kan fortsätta skapa fler schyssta jobb och en bra produkt. Nu under våren håller vi bland annat på att bygga en helt ny fabrik på 3000 kvadratmeter i Senegal, känns jätteroligt  säger hon avslutningsvis.

Fler nyheter från Företagarna