För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Debatt: Dags att boka utvecklingssamtal, Länsstyrelsen!

Publicerad 26 okt 2021
Det är dags för utvecklingssamtal tillsammans med klassens medelmåttiga elev - Länsstyrelsen, tycker Företagarnas Eva Cooper och Helena Fond.
Eva Cooper och Helena Fond.

Alla föräldrar med barn i skolan vet vad det handlar om. Lärarna har gjort sina bedömningar och kallar till utvecklingssamtal, och det är dags att svart på vitt få veta hur det egentligen går. När Företagarna nyligen genomförde Myndighetsrankingen 2021 fick vi det underlag som behövs för att boka in de för de små och medelstora företagen viktigaste myndigheterna till samtal. Vår förhoppning är att vi nu tillsammans med myndigheternas ”målsmän” kan hitta en plan för att den potential som trots allt finns ska kunna förverkligas, skriver Företagarnas regionchef Eva Cooper tillsammans med Företagarnas näringslivsexpert på regelförenkling, Helena Fond, i en insändare på DT.se

Länsstyrelsen - en medlemåttig elev  i myndighetsklassen

I myndighetsrankingen framgick att alla Sveriges myndigheter har en hel del att jobba på gällande service och bemötande gentemot företagare. Länsstyrelserna i landet fick betyget 3,0 på en femgradig skala vilket gör dem till en ganska medelmåttig elev i myndighetsklassen. Det finns heller inget som pekar på att Länsstyrelsen Dalarna skulle sticka ut positivt jämför med andra länsstyrelser. Samtidigt är det vår övertygelse att det finns en betydligt högre ambitionsnivå än vad resultatet ger sken av, och vi hoppas därför kunna sitta ned gemensamt för att hitta framgångsvägar för landets länsstyrelser, tillsammans och var för sig.

Företagarna i landet behöver mer

Sveriges företagare behöver mer än så här! Det är i de små och medelstora företagen som jobben skapas. De står för en stor del av skatteintäkterna till stat och kommun. De måste kunna lita på att samhället ger dem den service de behöver.

Fler nyheter från Företagarna