podcast news play företagaren I media förmån faq

Efter succépremiären av Sommarskaparna: "Fått mersmak"

Sommarskaparna blev resultatet av ett brinnande engagemang med fokus på att introducera ungdomar och barn för entreprenörskap. En vision som föddes när tre kloka huvuden slog sig samman under våren.
Publicerad 10 aug 2021
Foto: Sommarskaparna

Det var Företagarnas Marcus Larsson som tillsammans med två andra eldsjälar Brita Klingberg, och Minna Smångs utvecklade konceptet Sommarskaparna.

Sommarskaparna gick ut på att barn och ungdomar tog emot uppdrag av lokala företagare med målet att hjälpa dem utveckla sina verksamheter. Projektet, som pågick under en veckas tid, blev snabbt en succé, skriver SiljanNews. 

- Redan när vi fick in första uppdragen kändes det bättre än vad vi förväntat oss. Vi var förberedda på att få många frågor kring hur allt skulle fungera men nej, inga sådana frågor utan helt plötsligt började bidragen och idéerna trilla in, säger Klingberg, Larsson och Smångs till tidningen och fortsätter:

- Barnen har förstått uppdragen klockrent och var otroligt kreativa både i sina lösningar och tillvägagångssätt. Det har varit helt fantastiskt att följa.

Företagare får idéhjälp av unga

20 aktiva ungdomar, 5 + 1 caseuppdrag av riktiga företag på orten, 60+ kreativa idéer och en massa kul blev slutresultatet av Sommarskaparna vars prisutdelning blev klar i början av augusti. Nu tecknas eventet till historien skriver de på sin Facebooksida. 
 

Årets vinnare Clara Knutas, som fått sin egen glass på Café Allés meny, tycker att fler barn borde ta chansen om möjligheten till Sommarskaparna dyker upp igen. 

— Jag tror att Sommarskaparna är ett väldigt bra sätt att lära fler barn om bland annat entreprenörskap. Jag tyckte det var väldigt roligt att man även som barn fick känna att man kan få vara med och förändra i Leksand. Att få göra skillnad med sin egna idéer, säger hon till SiljanNews. 

Positiv feedback

Nu står utvärdering och feedback på schemat, avslöjar en mycket nöjd Marcus Larsson:

- Förutsättningen för företagen att vara med var att man verkligen ville göra någonting konkret av utmaningarna och de bidrag/lösningar som kom in från barnen. Nu har barnen gjort sitt jobb och gett dem en hel drös med härliga idéer, nu är det upp till företagen att se hur man kan förverkliga dem. Så ingen press till företagen men det ska bli kul att se resultaten.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna

Företagarnyheter från hela Sverige


Lyssna på Företagarpodden

Krönikor från våra politiska experter

Möt tre av Sveriges 500 000 jobbskapare

Företagarna Granskar

Granskning: Regelbörda

Det borde vara lätt att göra rätt men regelbördan är fortfarande en av de största utmaningarna för landets företagare. Hotellägare Thérèse Liljeqvist en av dem.