För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Effektiv marknadsföring under lågkonjunktur

Publicerad 20 mar 2023
"Accelerera i uppförsbacke", säger en del. "Don’t waste a good crisis", säger andra. “Är det någon gång vi ska minska så är det under högkonjunktur”, säger forskaren och författaren Erik Modig.
Erik Modig, pressbild.

Han är något av en expert inom sitt fält. När Erik Modig pratar om effekt under lågkonjunktur gör han det med ny forskning och statistik i ryggen.

– Folk ändrar sina rutiner och nya behov uppstår under lågkonjunktur. Kunderna blir mer kostnadsmedvetna, de utvärderar mer och ifrågasätter allt, säger Modig.

Se över vilka företagets mest lönsamma kunder och affärsområden är och rikta marknadsföringen dit. Ställ er frågan: var tjänar vi pengar?

– Hör av er till kunderna – ställ frågor till dem för att kartlägga behoven, säger Modig.

Gör en tidslinje och diskutera hur ni ska nå framgång. Marknadsförings- och säljavdelningen måste samarbeta för att nå en så effektiv marknadskommunikation som möjligt.

– Prata ihop er internt om hur ni lyckas med projektet och vilka potentiella kunder som finns, säger Modig.

Om vi mäter antalet klick på en annons så får vi ett värde av den effektivitet som uppnåtts. Resultatet leder ofta till att enbart befintliga kunder nås. Det är inte effektfullt. Om vi i stället mäter var eller hur vi når nya kunder så får vi ett mer effektfullt resultat som blir mer ekonomiskt lönsamt.

– Minskning av investeringar i marknadskommunikation leder till minskade vinster, säger Modig.

Fler nyheter från Företagarna