För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Influencer från Göteborg är Årets Unga Företagare i Karlskrona

Publicerad 24 maj 2023
Sham Rashid packade ner sitt liv, sitt stora intresse för mode, styling och personligt bemötande och begav sig från västkusten till Blekinge.
Foto: Sham Rashids Instagramkonto.

– Jag började arbeta som extrapersonal på Jeansbolaget. Mitt hårda arbete och engagemang ledde till att jag erbjöds utökat ansvar på arbetsplatsen. Detta ledde sedan till att jag blev butikschef, inköpare och visual merchandiser, säger Sham Rashid.

Efter många års hårt arbete som butiksanställd kände hon att det var dags att satsa på att driva eget företag. Det har alltid varit en dröm för den unga företagaren. När möjligheten att ta över Jeansbolaget i Karlskrona dök upp för två år sedan valde hon att satsa.

– Det har varit en lång och utmanande resa att ta sig hit, och jag har lärt mig massor längs vägen. Jag är otroligt stolt över att ha startat mitt första egna företag tillsammans med min man och bror. Jag är också tacksam för det stöd och förtroende Jeansbolaget erbjudit för att jag skulle kunna förverkliga min dröm, säger Rashid.

Den unga företagaren drivs av en vilja av att sätta sin egen prägel på arbetet samt att kunna utveckla sina idéer och visioner. Hon arbetar aktivt med butikens sociala medier där de involverar butikens kunder i verksamheten.

– Jag jobbar även som influenser och har över 100 000 följare på mina olika sociala kanaler över hela världen. Där delar jag med mig av mitt vardagsliv, mode, resor, heminredning och matlagning samtidigt som jag stöttar andra företag, säger Rashid.

Inflyttad succé

Flytten från Göteborg till Karlskrona har varit den största utmaningen för Sham. För att kunna erbjuda kunderna rätt utbud har hon haft tät kommunikation med butikens före detta ägare och med kunderna som har visat vägen till stadens trender och stil.

Vad gör ni på ditt företag för att sticka ut i jämförelse med andra branschkollegor? 

– När vi frågar våra kunder är svaret: ”hög personlig service” samt ”den bästa kundupplevelsen”. Vi är professionella och samtidigt avslappnade i vårt bemötande. I butiken möter kunden inte en säljare, den möter mig, Sham, säger hon.

Alla är välkomna till franchise-butiken som har ett brett sortiment av kända varumärken i olika prisklasser. Utöver ett stort jeanssortiment erbjuder de även kostnadsfri uppläggning.

– Kunderna vet att det händer roliga saker hos oss, vi arrangerar både mingel och event. Ett exempel är inför studenten – ett tillfälle i livet då många ungdomar köper sin första kostym. Genom våra event blir det en avslappnad upplevelse för kunden. Jag blir stolt av att få kunderna att känna sig nöjda, att se dem lämna butiken med ett leende. Varje köp som görs i butiken är en röst på att företaget ska finnas kvar, säger Rashid.

Vilka mål är de viktigaste i ditt företagande om du tittar fem år framåt?

– Jeansbolaget ska vara det självklara valet för invånarna i Blekinge. Vi ska få fler återkommande kunder och ett bredare sortiment, säger Rashid.

Kan du dela med dig av tre råd till den som vill vinna Årets Unga Företagare i framtiden?

– Skapa en positiv kundupplevelse, våga sticka ut och bygg ett starkt team, avslutar Rashid.

Fler nyheter från Företagarna