För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Årets Företagare i Karlskrona tror på enkla processer

Publicerad 24 maj 2023
Eric Ullström har en bakgrund från verkstadsindustrin samt en kort militär karriär. Sedan 1993 är han egenföretagare och driver Montex AB.

På Montex jobbar man som kontraktstillverkare, de bygger produkter åt kunder så som olika ABB enheter, Millipore, Baga Water Technology och Atos Medical. De är ett utav få bolag som inte har egentillverkning utan i stället köper allt de monterar från olika specialistföretag. Mer än 60 procent av tillverkningen direktexporteras till bland annat Frankrike och USA.

Att kunna säkra kompetenstillgången samt att fortsätta att växa är de viktigaste uppsatta målen på Montex. Eric Ullström har haft mycket god koll på vad företaget tjänar pengar på sedan dag ett och fokuserar på att utnyttja de interna resurserna som finns att tillgå.

– Det tillsammans med att vi levererar kvalité i världsklass gör att våra kunder är trogna över en lång tid, säger Ullström.

Det har inte alltid varit en dans på rosor. När bolaget förlorade en 20 miljoner kronors kund ställdes de inför en stor utmaning. Men efter ett halvårs hårt arbete med andra projekt hade de säkrat upp nya kunder och företaget kunde fortsätta växa. Det, i kombination med personalens utveckling gör företagaren extra stolt.

Vilka är dina främsta egenskaper som företagare?

– Att jag inte komplicerar processerna i företaget. Jag jobbar enkelt och effektivt i kombination med en stor drivkraft och vilja att ständigt bli bättre. Jag försöker få mina medarbetare att tänka på samma sätt för att jobbet inte ska bli onödigt svårt, säger han.

Kan du dela med dig av några råd till den som vill vinna Årets Företagare i framtiden?

– Alla processer ska göras så enkla som möjligt för att alla ska kunna repetera och göra rätt. Jobba med att bredda kundbasen för att därigenom minska sårbarheten om man förlorar en kund. Håll koll på ekonomin och se till att lönsamheten finns. Se till att omge dig med engagerade och duktiga medarbetare, och ha kul, säger Ullström.

Fler nyheter från Företagarna