För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Apoteksduon är Årets Företagare i Karlshamn

Publicerad 24 apr 2023
Drömmen om ett eget apotek gick i uppfyllelse för sex år sedan när Jenny Petersson och Hussain Hussains vägar korsades. Förra året öppnade de ytterligare ett apotek och nu fortsätter de sin resa framåt.
Hussain Hussain och Jenny Petersson med personal.

Hussain är född i Irak och har utbildat sig där. Han flyttade till Sverige år 2007, tog sin svenska examen 2011 och har sedan dess samlat erfarenheter på olika apotek i Blekinge. Jenny har studerat i Uppsala och har hunnit prova på det mesta inom apoteksbranschen.

– Vi ser att en stor framgångsfaktor i att vi är så olika som personer och har olika bakgrund. Vi får då en bra dynamik mellan oss när vi tar beslut, säger de.

Viljan att skapa något eget växte då de inte trivdes hos sina tidigare arbetsgivare. Och med det slog de upp portarna till Apoteksgruppen i Karlshamn. Det är deras första egna bolag där Hussain axlar rollen som kvalitetsansvarig och Jenny är apotekschef.

–Vi tror på ett närvarande ledarskap där vi växer med våra medarbetare. Genom detta förhållningssätt har vi lyckats skapa många framtida talanger som en dag kan ta över som chefer.

Nu driver de Sveriges största privatägda apotek, men vägen dit har inte varit spikrak.

– Vid uppstarten av vårt nyaste apotek hade vi stora problem med vårt affärssystem som låg utanför vår kontroll. Personalen hade höga förväntningar och ville göra fantastiska kundmöten men blev nedslagna av alla IT-relaterade problem. Det blev tungt för våra medarbetare som fick en stor oväntad arbetsbörda. Här var vårt ledarskap viktigt för att vända en oerhört svår motgång till en möjlighet som i längden kommer stärka oss alla.

Medarbetarnas välmående prioriteras

Det råder en stor brist på högskoleutbildad personal så som apotekare och receptarier.

– Vi har trots det lyckats anställa 24 fantastiska medarbetare som vill arbeta hos oss för att vi har en bra arbetsmiljö och för att vi tar hand om varandra på riktigt. Man får vara sig själv hos oss oavsett vilken roll man har och får påverka innehållet i sin roll. Vi gör det tillsammans, säger de och fortsätter:

– Våra medarbetares, och våra egna, ”hoppsasteg” står alltid högst på agendan. Vi menar att man som medarbetare hos oss ska göra just ”hoppsasteg” till jobbet. Deras kundmöten börjar redan i dörren in till jobbet. Mår de bra och har kul på jobbet så kan de också bemöta våra kunder på ett fantastiskt sätt. Kunderna ska göra ”hoppsasteg” ut från oss.

Vilka mål är de viktigaste i ert företagande om ni tittar fem år framåt?

– Att bibehålla och vidareutveckla konceptet kring medarbetarnas ”hoppsasteg”. Vi måste fortsätta attrahera nya medarbetare för att kunna växa ytterligare. Vi vill även behålla och utveckla kundmötet så att det fortsatt gör skillnad för alla, unga som gamla. Särskilt då vi rör oss mot en mer digital värld.

Kundfokus och kunderna i fokus

En kundnära kontakt står högt i kurs hos apotekarna som är tillgängliga veckans alla dagar. När handspriten tog slut under pandemin vände Jenny och Hussain sig till ett lokalt bryggeri som började brygga handsprit åt dem. På så vis kunde de samarbeta med lokala aktörer samtidigt som kunderna försågs med en viktig produkt.

– Vi är lyhörda för våra kunders behov och hur de förändras med tiden. Vi försöker hela tiden ligga steget före och utveckla vår affärsidé med allt från god lagerhållning till tjänsteerbjudande och tillgänglighet, säger de.

Vad gör ni för att sticka ut i jämförelse med andra i branschen?

– Vi vågar utmana i en konservativ bransch genom att utveckla servicen för våra kunder. Det gör vi genom att erbjuda snabba hemleveranser med elbil och så ger vi kunderna ett direktnummer till oss så att de kan nå oss lätt, det är nästan omöjligt att nå fram till ett lokalt apotek i dag i Sverige, men inte hos oss.

Vilka råd vill ni dela med er till andra ambitiösa företagare?

– Lyssna, både på dina kunder och dina medarbetare. Ta vara på dina medarbetares potential och deras idéer. Har du inga medarbetare så skaffa dig ett nätverk med olika professioner.

Fler nyheter från Företagarna