Historiskt årsmöte Företagarna Mark 100år!

I ett hundra år har vi samlat och stärkt företagare i Mark. Den 23 mars firade vi födelsedag med årsmöte och jubileumsmiddag.
Publicerad 22 apr 2022
Företagarna Mark 100år

Kvällen den 23 mars höll Företagarna Mark sitt 100:e årsmötet i Abbottsalen i Rydal strax utanför Kinna. Det var på dagen 100 år sedan föreningen ”Marks Härads Hantverksförening” bildades på Kinna Hotell 1922.

Kvällen bjöd förutom på årsmöte också på jubileumsmiddag med underhållning i olika former. Carl-Eric Johnsson hade gått igenom föreningens kompletta samling med handskrivna protokoll från 1922–1978 och därefter samlat ihop en näst intill komplett samling från åren därefter och fram tills nu, och hittat en hel del spännande händelser och personer som han porträtterade och beskrev på ett fantastiskt sätt genom bilder och filmer som han letat fram i arkiv och hos släktingar.

Smoke Rings Singers bjöd på 1920-tals underhållning och medlemmar som gjort avtryck genom insatser för föreningen under åren förärades med Förtjänstnålar. Kvällen avrundades med att operasångaren och kvällens värd Olof Söderberg tog med alla i allsången i ”Stad i ljus”.

En fantastik historieåterblick visades upp med filmer från mässor och Företagarna Mark 25-årsjubileum 1947.

(Klicka på bilderna för att spela upp filmerna!)

Hantverksmässa i Kinna tennishall – slutet 40-talet

Marks härad – en film från ungdomsgillet

Årsmöte Företagarna Mark – 25-års jubileum 1947

Klicka på bilden för att se presentationen av Marks Härads Hantverksförening  23 mars 1922 - 23 mars 2022

Ett jättestort TACK!

Vill vi i styrelsen rikta till alla som kom och gjorde föreningens 100:e årsmöte och jubileumsmiddag till en mycket trevlig och högst minnesvärd kväll!