För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Vem ska bli Årets Företagare Göteborg och Årets Unga Företagare i Göteborg 2021?

Publicerad 29 jan 2021
Nu är det åter dags att lämna förslag på kandidater till utmärkelserna Årets Företagare Göteborg och Årets Unga Företagare Göteborg.

Företagarna har under mer än 25 år delat ut utmärkelsen Årets Företagare. Syftet är att uppmärksamma och uppmuntra företagare som genom sitt starka engagemang, sin handlingskraft och sitt nytänkande fungerar som en viktig förebild. Nu behöver vi Din hjälp att synliggöra våra fantastiska företagare i Göteborg. 

Årets Företagare delas ut varje år på lokal, regional och nationell nivå.
Årets Unga Företagare delas ut till en framgångsrik företagare under 35 år.
Du behöver inte vara medlem i Företagarna för att kunna nominera in Din kandidat.

Utmärkelsen kommer att delas ut under våren 2021.

Vi är tacksamma att få förslag på Dina kandidater med en motivering senast den 31 mars 2021.

Årets Företagare i Göteborg 2020: Nine Yards med ägarna Fredrik Göransson, Rasmus Jakobsson, Daniel Da Silva, Evelyn Altebrand Klavberg och Daniel Eriksson med Cathrine Dellborg, ordförande i Göteborg.

Kriterier

För att bli nominerad till utmärkelsen Årets Företagare och Årets Unga Företagare ska följande kriterier uppfyllas:

Äga & Driva

Man ska ha majoritetsägande. Det går bra med finansiärer om ägaren är näst största ägare. Eftersom utmärkelsen går till företagaren är det viktigt att hen är verksam i företaget. Det innebär att man ska ha företaget som sin huvudsakliga sysselsättning. Viktigt eftersom det är företagaren som är i fokus och därmed dennes inflytande och påverkan som ska belönas.

Ledare & Förebild

Aspekten belyser på vilket sätt som företaget bidrar till samhället genom sitt agerande. Det kan röra sig om till exempel;
1. Engagemang i att utveckla sitt företag eller sin verksamhets miljöarbete.
2. Stöttar lokala verksamheter, föreningar etc.
3. Ansvar gentemot leverantörer och kunder.
4. Anställer personer som annars hade haft svårt att komma in på arbetsmarknaden.
5. Har påverkat politiken till godo för andra företagare i regionen och/eller uppmuntrar mångfald.

Kreativitet & Innovation

Aspekten belyser på vilket sätt som företaget arbetar på ett innovativt sätt med sin vara eller tjänst. Det kan till exempel visa sig genom;
1. Företaget har tagit en klassisk vara eller tjänst men säljer den på ett nytt sätt, med ett utökat värde för sina kunder eller på något annat sätt omvandlat sitt erbjudande på ett sätt som fått dem att utveckla sin bransch.
2. Företaget har en innovativ produkt eller tjänst som de utvecklat och som skapat nya möjligheter inom dess bransch. Kanske har företaget också förändrat genom sin verksamhet? Patenterade lösningar, forskning som omvandlats till verksamhet etc.

Lönsamhet & Tillväxt

Med god lönsamhet avses att den är långsiktigt stabil eller att man har återinvesterat i företaget för fortsatt tillväxt. Företagets marginal ska jämföras med andra i samma bransch, inte med alla andra branscher. Genom UC-rapporter har Företagarna sammanställt en bild av företagets ekonomi de senaste fyra åren (för vissa bolag där verksamheten inte bedrivits i fyra år kan detta vara kortare). De delar som vi kollat djupare på är; omsättning, antal anställda, årets vinst och nettomarginal.

Formella krav

Inte ha några betalningsanmärkningar i närtid. Betalningsanmärkningen ska ställas i relation till verksamheten. Företagaren får inte nyligen vara dömd i domstol.

Med vänlig hälsning


Cathrine Dellborg
Ordförande Företagarna Göteborg
0707-83 80 74
cathrine@dellborg.se

Fler nyheter från Företagarna