För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Företagarna Uddevalla kraftsamlar för Skagerackbanan

Publicerad 30 aug 2021
Järnvägen mellan Uddevalla och Göteborg är gammal, långsam och sparsamt använd jämfört med E6:an. En upprustning och dubbelspår likt det som går till Trollhättan har länge efterfrågats, men de statliga infrastrukturprojekten tar decennier att genomföra och är mycket kostsamma. Kan lösningen vara Skagerackbanan med en helt ny typ av höghastighetståg som byggs på broar?

Ja, det menar i alla fall Företagarna Uddevalla, som gärna ser att det innovativa utvecklingsprojektet Skagerackbanan med sträckning Oslo-Göteborg, blir verklighet. De bjöd därför in alla Företagarnas medlemmar i de bohuslänska kommunerna i närheten av banan till ett digitalt informationsmöte.

Skagerackbanan är ett initiativ från Uddevalla kommun och projektledare för att driva och samordna frågan är Anders Brunberg, kommunens avdelningschef på Hållbar Tillväxt.

Skagerackbanan är en höghastighetsbana som byggs på landbroar ovan mark, en teknik som är ny för Sverige, men som redan finns i Kina. Det finns många fördelar med denna teknik, enligt initiativtagarna. Till exempel så är det mer kostnadseffektivt och ska kunna stå klart redan 2028 sträckan Oslo-Göteborg. Jämfört med Trafikverkets järnvägsprojekt som tar flera decennier att genomföra så är detta något helt annat. Restid? Endast 60-minuter.

Projektet har mötts av både entusiasm och skepsis. Vi ställde några frågor till Kent Andreasson, ordförande i Företagarna Uddevalla, om projektet och varför han bjöd in till mötet.

Varför är Skagerackbanan viktig för Företagarna Uddevalla?

En modern snabb tågförbindelse mellan Oslo och Göteborg skulle förbättra för företagare och utöka arbetsmarknadsregionen genom effektiva och miljömässiga person- och godstransporter. Idag sker nästan alla transporter på E6:an och det är inte effektivt. Tåg borde vara det bästa alternativet.

Alla kommuner har möjlighet att få en station längs med banan det betyder mycket. Uddevalla och kommunerna i Bohuslän har halkat efter jämfört med till exempel Trollhättan efter att de fick en bättre tågförbindelse till Göteborg.

Vilka fördelar finns det med Skagerackbanan och höghastighetståg på broar?

Snabbt, miljövänligt, kostnadseffektiv och säkrare, eftersom det inte blir några plankorsningar eller barriärer för djur. Att bygga broar är ett betydligt billigare och modernare sätt att bygga järnväg, och det finns redan i Kina och snart även i Europa: Rail Baltica, 86 mil mellan Tallinn-Warszawa byggs nu.

Det traditionella sättet att bygga med banvallar är tidskrävande, betydligt dyrare och Trafikverkets cykler är oerhört långa. Att bygga statlig järnväg har blivit ett generationsprojekt.

Vilka utmaningar finns det med projektet?

– Att få andra förstå hur bra det här är och se möjligheterna. Eftersom Sverige inte har byggt järnväg på det här sättet innan så är det många personer, instanser och myndigheter som ska med ”på tåget”, haha.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna