För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

10 tips för att synas på LinkedIn eller Vem ska du vara för att nå ut?

Publicerad 24 sep 2020
LinkedIn är idag världens största professionella nätverk med fler än 610 miljoner användare i över 200 länder. Bara i Sverige är vi snart 3 miljoner användaren och flera medlemmar, förtroendevalda och numera också föreningar i Företagarna har egna LinkedIn-sidor. Det är en fantastisk plattform för att nå ut med ditt budskap och skapa nya affärer.

Men hur gör du och vem ska du vara online? Vi frågade Kristoffer Bergendahl, som driver företaget Inbilda  Utbildning AB. Specialiteten är presentationsteknik, men Kristoffer håller även LinkedIn-kurser och har valt LinkedIn som främsta sociala plattform att vara aktiv på. När han inte ”inbildar” så är han aktiv i Företagarna Kungsbackas styrelse.

Här kommer Kristoffers tio grundläggande tips som kommer att ge dig en flygande start på plattformen:

  • Var frågvis
    LinkedIns algoritmer är skoningslösa. Om du inte får uppmärksamhet inom de första 15 minuterna får ditt inlägg sämre spridning. Se därför till att avsluta med en fråga eller en uppmaning till läsarna.
  • Var smart
    Om du ska dela en viktig händelse eller marknadsföra ett event - tipsa några i ditt nätverk. Då kan de kommentera och gilla ditt inlägg direkt. Det garanterar bättre spridning.

  • Var inte ett spöke
    Det spelar ingen roll hur bra ditt inlägg är om du inte underhåller det (exempelvis svarar på kommentarer). Utan underhåll kommer det att nedgraderas och du förlorar visningar. Lägg med andra ord inte upp något som du inte hinner titta till då och då. ”Don’t post and ghost” som de säger på utrikiska.

  • Var utmanande
    Gilla-markeringar är trevligt, men betyder inte så mycket. Sedan några månader tillbaka mäter LinkedIn engagemang. Det innebär att deras algoritmer kontrollerar hur många kommentarer du får och hur aktiva människor är i ditt kommentarsfält. Nyckeln till många visningar är alltså att skapa debatt.

  • Var modig
    Videotrenden har kommit och gått (för ett år sedan gjorde alla video), men folk tröttnade på skakiga inspelningar med säljande konsulter. Video blev plötsligt ovanligt igen. Därför stannar de flesta nu upp när de ser en textad, uppmärksamhetsskapande video i flödet. Det kan kännas otäckt att filma sig själv, men det kommer att löna sig.

  • Var bjussig
    Vill du dansa måste du bjuda upp. Bjud därför på så mycket kunskap du kan. Tycker andra att du är duktig, kommer det att generera följare, spännande kontakter och nya uppdrag. Tänk 80% kunskap, 20% sälj när du planerar dina inlägg. Och oroa dig inte. Ingen kommer att stjäla det du gjort eller gå igenom alla dina inlägg istället för att anlita dig.

  • Var aktiv
    Ska du jobba professionellt med LinkedIn som ett säljverktyg måste du investera tid. Som med allt nätverkande tar det tid att bygga relationer. Fördelen är att du har möjlighet att bli tankeledande inom ditt specialområde. De kunder du sedan får är dig trogna. Schemalägg tid varje vecka som du investerar i plattformen.

  • Var regelbunden
    Lägger du upp 4-7 inlägg i veckan och kommenterar på allt som rör sig? Kanon. Hinner du inte det (som de flesta av oss inte gör) så satsa på regelbundenhet. Bestäm att du levererar nya inlägg på tisdagar exempelvis. Algoritmerna kommer att lära sig ditt beteende och belöna dig för det. Hellre färre inlägg än oregelbundenhet.

  • Var tydlig
    Skaffa dig en tydlig profil. Om du arbetar med ledarskap, så är det det du ska producera material kring. Är du konsekvent i ditt budskap kommer folk att förknippa dig med det. En ganska bra förutsättning nästa gång någon av dina kontakter letar efter en ledarskapsoach!

  • Var din profil
    Se över din profil. Beskrivningen under ditt namn bör väcka intresse. Bilden bör kommunicera något om dig utöver ditt utseende. Bakgrundsbilden inne på din profil är din privata annonstavla. Din ”Om”-sektion bör starta uppmärksamhetsskapande, innehålla kontaktuppgifter och tydligt förklara vilket problem du löser.

Det var Kristoffers tio tips.

- Det känns som att jag har hundra till, men de får vi ta en annan gång. Hoppas att ni blev inspirerade att komma igång ordentligt med er LinkedIn-satsning! Få saker är så lärorika och inspirerande som att nätverka på plattformen. Hör gärna av er online om ni undrar något. Jag älskar nya kontakter!

Tack Kristoffer för att du delade med dig!

Kristoffer hittar du på www.inbilda.nu

Fler nyheter från Företagarna