podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Tredje generationens åkare är Årets Företagare i Örnsköldsvik

Publicerad 7 jun 2022
Robin Sällström är åkare i tredje generationen i Gideå. Nu kan han också titulera sig Årets företagare i Örnsköldsvik.
Foto: Håkan Nordström

Åkeribranschen är tuff och många bolag väljer att ingå i en åkericentral där man samverkar och fördelar uppdragen. Det är dock en modell som Sällströms Åkeri valt att stå utanför, och bolaget klarar sig utmärkt på egen hand.

Resan startade redan år 1954

För att ta historien från början startade Uno Sällström år 1954 ett åkeri i Svedje, Gideå, några mil nordost om Örnsköldsvik. Då fanns en bil i företaget och den transporterade främst grus, virke och mjölk. Senare klev sönerna Roger och Tommy in i bolaget och bilarna blev fler.

– Sedan dess har vi stadigt växt och tagit på oss allt större uppdrag. Den största utvecklingen kom efter att vi gick ur en åkericentral och blev fristående. Det gjorde oss fria att sköta affärerna som vi ville och vi har nu 13 bilar, säger vd:n Robin Sällström som är son till Roger och därmed tredje generationen Sällström som driver åkeri i Svedje.

Sällströms Åkeri har dessutom samarbete med ytterligare ett antal bilar för att sköta transporterna. Den största delen av omsättningen kommer från timmertransporter där skogsbolag är kunder.

Urstark tillväxt

Tillväxten var under några år så urstark att Sällströms 2020 vann Dagens Industris gasellpris för Västernorrland. Då hade omsättningen under tre år ökat med 277 procent. Under ledning av Robin Sällström har starka siffror och lönsamhet fortsatt att levereras.

Han beskriver hur det krävs ett omfattande logistiskt pussel för att få transporterna att fungera, och där är digitala verktyg allt viktigare hjälpmedel för att hålla ordning på timmer, bilar, chaufförer, kvoter och vägar.

När det gäller vägar så kan sönderkörda skogsbilvägar ställa till stora problem. Men Sällströms Åkeri sköter även en del av vägunderhållet i egen regi tack vare att företaget även har en egen grustäkt.

– Många av våra chaufförer kan själva hoppa emellan att köra timmer och jobba med gruset vilket är en stor tillgång. Grustäkten och entreprenadsidan är viktig för oss och svarar för 5-10 procent av omsättningen, säger Robin Sällström

Välkänt dilemma

Kompetensförsörjning inom transportsektorn är ett välkänt dilemma, bristen på chaufförer är dokumenterat stor, men Robin Sällström säger att Sällströms klarat sig bra.

– Vi kanske har haft tur, men faktum är att vi inte behövt oroa oss på den punkten. Kanske har det att göra med att vi ofta tagit emot praktikanter och satsat på att lära upp dem och få dem att stanna. På så vis har vi blivit ganska självförsörjande, säger Robin.

– Det känns roligt att få ihop vår grupp och kunna sträva mot samma mål, säger han anspråkslöst.

När frågan kommer på tal vilka utmaningar som finns som företagsledare, är Robin tvärsäker.

– Det värsta är det vi håller på med just nu, intervjuer och att prata om sig själv. Det kan andra göra. Jag vill helst slippa rampljuset och jobbar helst i det tysta, säger han. 

På frågan om det även finns en fjärde generation Sällström som kan ta över när den dagen kommer får vi veta att Robin Sällström har fyra döttrar. Återväxten kan därmed anses som tryggad och kanske finns någon där som trivs bättre i spotlighten.

TEXT: ANDERS LÖVGREN

Fler nyheter från Företagarna